Lærer til lærer

Fuld fart til matematikhjernerne

En ide til mellemtrinnets faglige fordybelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter et kursus med fokus på matematikkompetence og de forskellige stofområder, kommer dette indlæg med en ide til skolernes faglige fordybelse.

Vi blev på kurset introduceret til en række opgavetyper som rettede sig mod det undersøgende arbejde, og forskellige grupleropgaver. Dette er opgavetyper som for mig nogle gange kan være lidt vanskelige at gennemføre i den almindelige klasseundervisning, hvor forskellen på faglige niveauer, interesse og gå-på-mod er meget stor.

På mellemtrinnet bruges vores faglige fordybelse imidlertid til nogle selvvalgte kurser eleverne kan melde sig på. Jeg står for kurset ”Matematikhjernerne”. Kurset henvender sig til de elever, som i den daglige undervisning savner nye udfordringer, og som gerne vil dykke ned i matematikken og ”nørde” med matematikkens verden. De kan i disse timer få lov til at arbejde videre med matematikken, og jeg har som lærer mulighed for også at kunne tilgodese de fagligt dygtige elever i matematik.

Vi er først lige gået i gang med forløbet. Eleverne der har meldt sig på kurset består af elever fra 4-6 klasse. Det faglige niveau svinger selvfølgelig, men udgangspunktet er for alle, at der er lyst til at undre sig over matematikken. Vi er så småt gået i gang med opgaver og undersøgelser som eleverne skal løse og forklare. Jeg fungerer som vejleder, men for det meste kaster eleverne selvstændigt ud i opgaverne.

Selv om forløbet kun er i sin start kunne det måske være en ide til andre skoler, som har mulighed for at bruge den faglige fordybelse på samme måde.