Sang og klaver bør prioriteres højere i faget musik i læreruddannelsen, står der i årets censorrapport

Censorer: Lærerstuderende mangler tid til sang og klaver

De lærerstuderende har i faget musik for lidt tid til at arbejde med håndværksmæssige færdigheder som sang og klaver i undervisningen, skriver flere censorer i årets censorrapport. Flere advarer om, at faget ikke hænger sammen, hvis den praktiske del af uddannelsen ikke foregår på et kvalificeret niveau.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Faget har utilstrækkelige ressourcer med tanke på såvel undervisning som den enkelte studerendes tid fordybelse. Faget må prioriteres højere, hvis kvaliteten på musikundervisningen i den danske (folke-)skole skal udvikles på linje med øvrige nordiske lande", lyder en censors tilbagemelding i rapporten.

En anden skriver: "Der bør gives mere undervisningstid til sang og instrumentalspil. En del studerende når ikke op på et tilfredsstillende niveau".

I rapporten lyder anbefalingen, at uddannelsesstederne fremover skal leve op til bekendtgørelsens formulering om, at musikfaget indeholder individuel undervisning (sang, instrument og klaver).

"Dette for at sikre, at de studerende får en kvalificeret uddannelse, der lever op til eksamenskravene".

Censorer: Eksamen i pædagogik og psykologi er svækket

Generel tilfredshed med bacheloropgaver i musik

75 studerende har valgt at skrive bacheloropgave i musik. Det er næsten det samme antal som sidste år, hvor 77 afleverede bacheloropgave med fokus på musik. Karaktergennemsnittet er faldet fra 8,3 til 7,5, men censorerne har i år oftest krydset af i tilfredsstillende uden at komme med yderligere kommentarer.

Flere censorer fremhæver kvaliteten af de studerendes opgaver.

"Generelt set godt niveau både med hensyn til musikfaglige, musikdidaktiske og almendidaktiske refleksioner men også meget positivt med flere studerendes gode metodiske refleksioner", skriver en.

Men der er også forslag til forbedringer:

"Generelt savner jeg, at de studerende kommer et spadestik dybere i fagets indhold og mål, noget vedrørende fagets kerneindhold. Der er fokus på klasseledelse og relationskompetencer, men jeg savner, at det sammentænkes mere med musikfagets egen faglighed. Altså spørgsmål om hvad musikfagets indhold er, hvad skal børn LÆRE af musikfaglige ting i musik, og hvordan formidles det", skriver en anden censor i kommentarerne.

Studerende får eksamen i fag, de ikke har undervist i

Flere musiklærere uddannet i år

I år har 206 dimittender valgt faget musik. Tallet er dermed stigende, fordi der sidste år kun var 170.

Men censorformand for faget musik Erik Heiberg Lyhne mener ikke, at man kan udlede noget af antallet af dimittender.

"Udsvinget forklares med, at der ikke udbydes musik hvert år på de enkelte professionshøjskoler", lyder der fra ham i rapporten.

 

Læs mere

Censorrapport