Inspirationsmaterialet fra Eva indeholder kapitler om teamsamarbejde, co-teaching og resursepersoner.

Eva parat med inspiration til samarbejdet mellem special- og almenlærere

Det er kun få måneder siden, at de 13 kommuner, som har fået penge til at styrke samarbejdet mellem special- og almenlærere, gik i gang med arbejdet. Nu bakker Danmarks Evalueringsinstitut, Eva, kommunerne op med et inspirationsmateriale om flerfagligt samarbejde om inklusion. Andre kommuner kan også lade sig inspirere.

Publiceret

Fakta om inspirationsmaterialet

Eva har udarbejdet inspirationsmaterialet på baggrund af bådeforskning og praksis. Eva har taget udgangspunkt i rapporten"Afdækning af forskning og viden i relation til ressourcepersonerog teamsamarbejde i forbindelse med inklusion" af Hansen mfl.(2014) samt indsatser i de kommuner, der har fået tildelt midlerfra "Pulje til frikøb af specialpædagogiske ressourcer for atstøtte en ekstra indsats i folkeskolen". Ministeriet for Børn,Undervisning og Ligestilling har finansieret materialet.

Eva følger kommunerne

Ud over det aktuelle inspirationsmateriale "Special- ogalmenpædagogisk samarbejde om inklusion" skal DanmarksEvalueringsinstitut, Eva, lave en kvalitativ erfaringsopsamling frade kommuner, der får større fra puljen til frikøb afspeciallærere.

  • Erfaringsopsamlingen skal udbrede succesfulde indsatser sominspiration for de deltagende kommuner og skoler, for skoler ogkommuner generelt og for de kommuner og skoler, som i fremtiden fårdel i puljens midler. Det gør Eva ved at formidle praktikernes egnefortællinger om deres erfaringer, og lade repræsentanter fraforskning, forvaltning og ledelse kommentere og reflektere overpraksisfortællinger.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det nye inspirationsmateriale fokuserer på co-teaching, resursepersoner og teamsamarbejde som veje til at få det special- og almenpædagogiske samspil til at fungere.

Udvalgte kommuner får hjækp til at øge samarbejdet mellem special- og almenlærere

"Resursepersoner med en specialpædagogisk viden, co-teaching og teamsamarbejde er tiltag, som ofte nævnes, når det gælder om, at få inklusionen til at lykkes. Men hvordan kan det gøres? Det handler blandt andet om et ligeværdigt samarbejde mellem almenlæreren og speciallæreren, hvor der er et fælles ansvar for udviklingen af et inkluderende læringsmiljø for alle elever i klassen", skriver Undervisningsministeriet på sin hjemmeside.

Ministeriet har finansieret materialet og tilføjer, at det også handler om gode professionelle relationer med åbenhed og forståelse for hinandens fagligheder, og om at ledelsen prioriterer at skabe rammerne og organiseringen på skolen, for at samarbejdet kan blomstre.

Co-teaching understøtter bedst inkluderende læringsmiljøer

Inspirationsmaterialet fra Eva bygger både på forskning og praksiserfaringer og indeholder videointerview med forskere og praktikere, som giver deres perspektiv på, hvad der skal til for at få det special- og almenpædagogiske samspil til at fungere.

For eksempel fortæller Lotte Hedegaard -Sørensen og Janne Hedegaard Hansen, begge lektorer på DPU, at co-teaching er en undervisningsform, hvor en almenlærer og en resurseperson med specialpædagogisk viden har et fælles ansvar for planlægning, forberedelse, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisningen.

Speciallærer skaber god vejledning gennem praksisfortællinger

Forskningen viser, at co-teaching er den undervisningsform, der bedst understøtter udviklingen af inkluderende læringsmiljøer, blandt andet fordi det tætte samarbejde mellem almenlæreren og resursepersonen giver mulighed for differentieret og varieret undervisning for alle elever.

Praktikere skal fordele roller og arbejdsopgaver

Ud over co-teaching er der kapitler om resursepersoner og teamsamarbejde. For hvert tema er der arbejdsspørgsmål til henholdsvis praktikere, skoleledelse og forvaltning, som kan sætte gang i overvejelser om, hvordan det flerfaglige samarbejde kan løftes til gavn for inklusionen.

Varde bygger bro mellem speciallærere og almenskoler

For eksempel lyder arbejdsspørgsmålene om co-teaching til praktikerne sådan her:

  • Hvad håber I at få ud af et co-teaching-forløb?
  • Hvordan vil I fordele roller og arbejdsopgaver mellem jer? Hvem byder ind med hvilke kompetencer?
  • Hvad skal der til, for at I kan samarbejde om planlægning, gennemførelse og evaluering?
  • Hvilken co-teaching-metode passer bedst til elevgruppen og undervisningens formål?

Ledelsen skal skabe betingelserne for samarbejdet

Arbejdsspørgsmålene til skoleledelsen ser sådan ud:

  • Hvilken virkning forventer I at få ved at bruge co-teaching på skolen?
  • Hvordan skaber I betingelserne for, at lærerne kan arbejde sammen om både planlægning, undervisning og evaluering (hvordan afsættes der for eksempel tid til fælles planlægning?)?
  • Hvordan identificeres de klasser og fag, hvor der er størst behov for co-teaching?
  • Hvordan skal lærere og pædagoger tilbydes et co-teaching-forløb (skal det for eksempel være frivilligt og ud fra interesse?)?
  • Hvordan kan I som ledelse give feedback og indhente viden om virkningen af co-teaching?

Forvaltningen skal se på behovet for resurser

Ifølge materialet taler nogle kommuner om, at resursepersonen med specialpædagogisk kompetence skal være "med-praktiker", andre taler om at arbejde "skulder-ved-skulder".

Speciallærer glæder sig til at bidrage med sin viden i almenskolen

Budskabet er det samme: Det handler om et samarbejde med fælles ansvar for planlægning og gennemførelse af undervisningen, hvor begge bidrager med forskellig viden og forskellige kompetencer.

I Nyborg hjælper specialskolerne med at få inklusion til at lykkes

I materialet lyder spørgsmålene til forvaltningen derfor sådan her:

  • Hvad er kommunens mål med at igangsætte co-teaching?
  • Hvilken organisering vil det kræve, hvis speciallærere skal være tilgængelige som medundervisere i co-teaching?
  • Hvilke resurser kræver det, når almenlærere på skolerne skal co-teache (hvordan finder skolerne for eksempel ekstra tid til den fælles forberedelse og planlægning?)?
  • Hvordan kan I understøtte, at erfaringer og læring fra co-teaching-forløb deles mellem lærere og pædagoger og mellem skolerne i kommunen?
  • Hvordan får forvaltningen viden om virkningen af en co-teaching-indsats?

Du kan se materialet "Special- og almenpædagogisk samarbejde om inklusion" via linket til højre for artiklen.

Læs mere

Inspirationsmaterialet "Special- ogalmenpædagogisk samarbejde om inklusion"