Debat

Medlemsinvolvering og fagligt fællesskab

Medlemsinvolvering udgør enhver fagforenings rygrad, da medlemmernes deltagelse og indsats er vigtig i forhold til både at beskrive udfordringerne, pege på løsningerne og afgive mandatet til handling.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Medlemmerne skal altid kunne mærke, at DLF arbejder for at forbedre deres arbejdsvilkår – både for og med dem, mens de udfører deres vigtige arbejde på skolerne. DLF skal fortsat være det naturlige sted for medlemmerne nu og fremover.  Det forudsætter at medlemmerne kan se, hvordan vi arbejder for at forbedre deres arbejdsvilkår og derfor er en tydelig politik nødvendig. Kun sådan kan vi leve op til vores opgave som medlemmernes fagforening og indfri drømmen om et fagprofessionelt fællesskab på kort og lang sigt.

Medlemmerne er DLFs styrke. Medlemsinvolvering er mindst lige så vigtig som organisationsgrad, og det er helt afgørende, at medlemmerne både præger og blander sig i arbejdsforhold på egen arbejdsplads som i DLF-politikken. En fagforening er ikke et hus, men et handlerum. Vigtigheden af fællesskab og handlerum på arbejdspladserne skal ikke undervurderes, og vi skal passe på, at pressede arbejdsvilkår og kampen mod ressourcerne ikke bliver kampen mod hinanden. Derfor er medlemsinvolvering en vigtig del af løsningen, men der bliver også brug for at finde nye veje, aktionsformer og kampvåben for at opnå vores mål. Vi må smide lidt af pænheden i DLF og sikre, at vi står sammen på hver eneste arbejdsplads. Sådan styrker vi både medlemmerne og dermed DLF!

I en tid med markant statsstyring og såkaldt effektivisering af arbejdstiden er der risiko for en begyndende afprofessionalisering af lærerne. Vi har brug for hinanden til at værne om lærerarbejdet, autonomi, undervisningssyn, respekt for læreruddannelsen og fagligheden. Vi må finde måder, hvorpå vi kan værne om lærerrollen, skolens værdier og et fagprofessionelt fællesskab i en tid, hvor nye uddannelsesmæssige megatrends stømmer ind over os. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Efter et par historiske svære år er det trods alt opmuntrende læsning, at DLF netop er kåret i top 3, når det kommer til fagforeninger, som evner at skabe størst værdi for medlemmerne samt når det gælder medlemsloyaliteten (Undersøgelse fra Voxmeter.dk).

På trods af de sidste 2-3 år med store omvæltninger kan man alligevel ikke helt undgå at reflektere over undersøgelsens resultat. Der kan være mange grunde, en vigtig faktor er vores organisering med lokale kredskontorer, der er tæt på medlemmerne samt tillidsvalgte, der har godt et kendskab til løn- og arbejdsforhold på de lokale skoler. Et andet forhold kan være DLF’s brede indsatser på hele skole- og uddannelsesområdet og en helt tredje faktor kan være behovet for et fagligt fællesskab. Et sted, hvor vi samles som lærere og værner om de værdier, som er forudsætningen for en god skole og god undervisning.

Dette indlæg er det sidste tema i mit valggrundlag, som jeg systematisk har præsenteret løbende siden august, så nu er ringen sluttet og valget op til dig.

Du kan iøvrigt læse alle mine indlæg og hele valggrundlaget på min hjemmeside:

http://xn--jeanettesjberg-zqb.dk/