Elever designer nyt læringsrum med arkitekter

Design dit eget læringsrum på 10 x 10 meter. Sådan lyder opgaven til eleverne på mellemtrinnet i Faaborg-Midtfyn. Projektet er en del af en kulturel rygsæk, som hele kommunens børn får. Håndværk- og designlærer Arne Madsen har videreudviklet projektet, så det passer til hans elever og bliver kombineret med matematik.

Publiceret

Arkitektur og design i FaaborgMidtfyn

Forløbet består af tre dele. I den indledende del udvælgereleverne et rum eller uderum skolen, som de vil arbejde. Herforetager de opmålinger, laver byrumsanalyser og en række småøvelser. Under forløbet med en underviser fra Dac & Learningskaber eleverne løsningforslag til det udvalgte sted og tegnerderes løsninger digitalt op ved hjælp af håndtegning og et digitalttegneprogram. Efter forløbet kan der arbejdes med en udstilling afløsningerne samt med at koble forløbet sammen med andre fag.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er et kanon fedt forløb".

Sådan lyder den kontante konklusion fra sløjdlærer Arne Madsen. Han har de seneste uger samarbejdet med sine håndværk- og designkolleger fra to andre skoler om projektet Arkitektur og design i 4., 5. og 6. klasse.

Projektet er en del af en større satsning fra kommunen, der skal "sikre børn og unges inspirerende møder med kunst og kulturarv og styrke børn og unges kulturelle ballast". Sidste år blev der kørt fire kultur- og undervisningsforløb i indskolingen, og i år er det så 4.-6. klasse, der får inspiration til billedkunst og håndværk og design.

"Vi fik præsenteret projektet på en workshop i september. Jeg syntes det lød som om, der var så meget bund i det, at det kunne blive rigtig godt, så jeg gik i gang med at forberede mine egne powerpoints, så vi kunne varme op til forløbet på en god måde", fortæller Arne Madsen, som har arbejdet som sløjd- og matematiklærer på Brobyskolerne i 35 år.

Arne Madsens oplæg handlede om, hvordan arkitekter lader sig inspirere. Han og eleverne fik en god snak om, hvordan rum er med til at skabe stemning, og de kiggede på alt fra kostalde til kirkerum.

Derfra gik han i gang med det fælles oplæg, som er udviklet i et samarbejde mellem Fagsekretariatet Undervisning, Fagsekretariatet Plan og Kultur i Faaborg-Midtfyn Kommune og Dac & Learning, Dansk Arkitektur Center. 

Tegneprogram var en god ramme 

Eleverne skulle finde et byggefelt på 10 x 10 meter i nærområdet. De målte det op og lagde det ind i tegneprogrammet Tinkercad. 

"Jeg har længe efterspurgt et godt tegneprogram, så det var en fabelagtig god ramme. Vi havde et par lektioner med legefase, hvor de lærte simple navigationer, og vi varmede op til besøg fra arkitekturstuderende", fortæller Arne Madsen.

De arkitekturstuderende førte eleverne gennem en brainstormfase og lærte dem at lave blyantsskitser, og derefter arbejde videre med planerne i Tinkercad. 

Arne Madsen, som også har 4. klasserne i matematik, valgte også at arbejde med geometri med eleverne i porgrammet Geogebra. I de andre klasser har eleverne arbejdet med forløbet to lektioner ad gangen en gang om ugen. Men Arne Madsen brugte syv timer en hel dag, fordi de på hans skole har temadage fordelt på året, hvor lærerne selv kan tilrettelægge undervisningen. 

Godt at bruge det kreative ego 

Eleverne var lidt skuffede over, at deres læringsrum aldrig skulle bygges i virkeligheden. Men de var meget begejstrede over forløbet. 

"Det var sjovt at få gravet dybt ind i min fantasi", lyder en af de skriflige tilbagemeldinger. Og en anden: "Det var godt endelig at få lov at bruge mit kreative ego".

Arne Madsen er dog også overbevist om, at de har fået masser ud af forløbet. 

"Ofte bliver man jo meget produktorienteret i håndværk og design, så på en måde var det måske meget godt, at det ikke endte med et produkt her. Selv om det da kunne have været det helt store scoop at bygge et af rummene".

Han er heller ikke bange for, at håndværket går tabt, når man arbejder i computerprogrammer.

"Det kan give dem en anden fornemmelse for det tredimensionelle. Det er der nogle unger, der har meget svært ved, når de skal tegne. Det er vigtigt, at vi ikke teoretiserer for meget i det her fag. De skal have lov til at se eller røre ved tingene. Det her har været spændende. Et kanon fedt initiativ".