Lærer til lærer

Temabaseret undervisning - toptrimmet eller træls?

Det er en stor udfordring for mange at omstille sin praksis til at være temabaseret. Mange er optaget af HVAD og HVORDAN. Jeg vil gerne dreje spotlyset hen på HVILKE? For hvilke temaer skal vi vælge (og hvorfor?)

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et tema skal kunne lægge en særlig vinkel på undervisningen. Valg af indhold, metoder, evalueringskriterier m.m. farves af den overskrift, som læreren og holdet har for det faglige forløb. Men hvilke temaer fungerer? Temaet skal være afgrænset, men må ikke blive for begrænsende. Det skal kunne bruges i det konkrete forløb, men også danne baggrund for idéer og reelle muligheder, når eleverne skal til prøve, hvor opgaven er at sammensætte et praksisprogram ud fra et af de temaer, der er blevet arbejdet med i undervisningen.

Omvendt må temaerne heller ikke blive for flyvske eller langhårede. Faren ved det kan være at det kan blive svært at holde fokus, at kvaliteten ryger, og at eleverne får svært ved at omsætte temaet til meningsfuld praksis.

Hvilke erfaringer har du gjort dig med temaer i din idrætsundervisning. Hvad var toppen, og hvad var træls?