Lærer til lærer

"Jeg har din ryg"

Opråb til idrætslærere i indskoling og på mellemtrin...

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Jeg har din ryg”

Som indskolingslærer i idræt, føler jeg en lidt dårlig samvittighed over, at jeg ikke har fået rigtig godt styr på prøven i idræt. Jeg har de sidste to døgn været på DLF´s idrætsfaglige efter-/videreuddannelse, hvor fokus bl.a. har været læringsmålsstyret undervisning og afgangsprøven i idræt. Jeg har fået en større forståelse for, hvor vigtigt det er med den røde tråd gennem forløbet, således at vores elever er bedre rustet og klar på undervisningsformen, når de skal i gang med at arbejde med prøven.

Dette er derfor et opråb til alle idrætslærere i indskoling og på mellemtrin…

Et fokus vi har arbejdet med, som har optaget mig meget, er arbejdet med at forberede eleverne på at arbejde temabaseret i idræt. Dette kan efter min mening med fordel indføres helt ned i indskolingen, således at der bliver lagt en tydelig (for elever, som lærere) overligger over forløbet, som rummer andet end det tekniske og den aktuelle aktivitet. Et eksempel kunne være at et forløb kunne hedde ”jeg har din ryg”, hvor der arbejdes med samarbejde i et danseforløb. Dette kan flytte fokus fra skrækken for, at begive sig ud i dansens univers, til at jeg er- og har en god ven og sammen klarer vi opgaven.