Lærer til lærer

Læringsmålstyret og temabaseret idrætsundervisning

Faglige refleksioner over kompetenceudviklingskursus i idræt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med sommerens idrætsprøve i baghovedet og et ønske om at kvalificere vores idrætsundervisning tog vi sammen på kompetenceudviklingskursus på Sønderborg Idrætshøjskole. To-dags kurset var en god kombination af praksis og teori og viste flere eksemplariske forløb inden for flere af idrætsfagets emner.

I Kolding Kommune, hvor vi underviser, har vi i et stykke tid arbejdet med læringsmålstyret undervisning og er også med i det meget omtalte "Projekt for læringsledelse" med professor Lars Qvortrup i spidsen. Vi er ikke voldsomt begejstrede for det ensidige fokus på denne undervisningsmetode, da vi mener, at den blot er en blandt mange metoder, der kan bruges i idrætsundervisningen. Derfor var det med en vis skepsis, at vi i programmet kunne se, at der igen var fokus på dette.

Kurset forsøgte at give svar på, hvordan læringsmålstyret undervisning kan kombineres med den dannelsesmæssige tradition, som vi kommer fra i det, som kaldes læringsfællesskaber.

Kurset lykkes udmærket med at komme med eksempler på undervisningsforløb, der inddrager læringsmålsstyret undervisning uden at fjerne dannelsesaspektet specielt i forløbet med boldspil/boldbasis, hvor temaet fairplay blev lagt henover den målstyrede undervisning.

Kurset ændrede dog ikke ved vores opfattelse af, at målstyret undervisning blot er en metode blandt mange.

Temabaseret undervisning

Et andet fokus på kurset var den temabaserede undervisning, som vi i dette skoleår har lavet årsplaner ud fra på 9. årgang.

Kurset lykkes i høj grad med at give en bedre forståelse for, hvordan vi kan kvalificere temaerne i undervisningen, så de bliver letforståelige for elever og lærere. Vi må erkende, at vi har været for generelle i vores temaer (vi har eksempelvis valgt "Idræt og samarbejde"), hvilket har gjort det svært at inddrage temaerne ordentligt i undervisningen. En konkretisering af temaerne er nødvendig, så "Idræt og samarbejde" i stedet kan blive til "At gøre hinanden gode".

Christina Nylandsted & Anders Grubach

Bramdrup Skole, Kolding.