Debat

Når der sættes strøm til inklusion

Denne artikel formidler resultaterne af et speciale fra kandidatuddannelsen It og læring fra Aalborg Universitet, og bygger på empiri fra en midtjysk folkeskole i fire femteklasser. Skolen har været en del af Ministeriet for Børn og Undervisnings projekter rettet mod it-baserede redskaber til undervisningsdifferentiering og inklusion, og det er på baggrund heraf, at specialets research netop har fundet sted på pågældende skole. Specialets undersøgelse viser, at teknologi alene ikke udgør nogen inkluderende faktor. Det afgørende er lærernes facilitering af, hvordan teknologi bruges i et inklusionsperspektiv. I forlængelse heraf er det væsentligt, at teknologien facilieteres som substituerende og ikke kompenserende. Det vil sige, at den af eleverne skal anvendes som en forlænget arm og ikke ses som en erstatning, der skal afhjælpe en vanskelighed. Specialet påviser ydermere, at lærerne mangler viden om og kompetencer til at inddrage inklusionsintenderet teknologi i undervisningen. Dette resulterer i, at børn med særlige behov ofte bliver overladt alene med en iPad uden for undervisningslokalet. iPaden bliver en herved en pasningsordning for eleverne med særlige behov, der i stedet bliver ekskluderet fra undervisningen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

#Fil 1

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget