Lærer til lærer

Tysk: Med på moden med Mærsk

Taskbaseret forløb på 10-12 lektioner om mode, beklædningsgenstande, farver og priser til 7.-8.klasses tysk - forberedt på DLFkursus, Tisvilde. Der arbejdes før, under og efter task'en. I filer finder du: Forløbet, læringsmålsark til elever og feedback-ark til elever.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

1-2. lektion

Preview: På Imovie/forfilm laver læreren en appetizer/trailer med relevante ord og billeder

Læringsmål introduceres

”Hvad kan du allerede” - beklædningsgenstande/farver – laves som flipover-stafet

Aktionskette med tal (på et papir har du to kolonner med fem tal i hver kolonne – over den ene kolonne står der du hörst over den anden står der du sagst. På den måde repeterer vi tallene)

Kahoot (kahoot.it) – lavet af læreren, som tager fat i de beklædningsgenstande, som eleverne kender i forvejen men som også introducerer nye (her er gættestrategier i højsædet)

Eleverne får en liste med ord og billeder, som de skal sortere i en kan og en kan-ikke bunke i gruppen. De ord, der er i kan-ikke bunken, skal der arbejdes med – evt. en quiz

3-4.lektion

Arbejde med dialoger fra læsebogen:

Du skal bruge tre farver

Med den ene farve overstreger du alle høflighedsfraser i dialogen, altså hvad kunde og sælger siger til hinande og hvilken tiltaleform de bruger fx Kann ich Ihnen helfen, Ja ich hätte gern/ich suche.....

Med den anden streger du beklædningsgenstande over

Med den tredje streger du adjektiver overstreger

Med din makker læser du dialogen et par gange – derefter bytter I adjektiver, beløb og beklædningsgenstande ud og spiller dialogen sammen for responsgruppen

5-6. lektion:

Pantomime – eleverne får en liste på en 7-10 af beklædningsgenstande, som de skal mime, at de tager på. De andre i gruppen skal gætte, og efterfølgende beskrive rækkefølgen af beklædningsgenstande, fx Zuerst ziehst du einen T-shirt an, dann ziehst du eine Hose an, dann ziehst du... Zuletzt ziehst du einen Hut an.

Informationskløft: Eleverne får en ”blank” person, hvis tøj de skal tegne på og farvelægge. De beskriver personen på 7-10 sætninger som: Sie zieht meine Jacke an. Ihre Jacke ist blau .

Eleverne overvejer i par, hvilke adjektiver de bruger til at beskrive tøj – fx blød, stram, kort osv. De vælger 10 af disse og slår dem op, herefter tager de billeder af adjektiverne og sætter dem ind i en ”grib-begrebet”-quiz, som responsgruppen så skal arbejde med.

Lektion 7-8

Se videoen – hvad ved du nu om Euros?

https://www.youtube.com/watch?v=VvOFX0f_dNc

Aktionskette nr. 2 med priser (på et papir har du to kolonner med fem tal i hver kolonne – over den ene kolonne står der du hörst over den anden står der du sagst. På den måde får vi styr på priser og udtale af Euro/cents)

SELVE TASK'EN

Du skriver en dialog sammen med din gruppe. Dialogen skal filmes. I skal selv medbringe rekvisitter. Men før I indspiller skal din dialog tjekkes af jeres responsgruppe, som skal give feedback på de krav, der er til dialogen.

Krav til dialogen:

Alle fire i gruppen skal have en rolle

Alle skal som minimum have 6 replikker

Dialogen foregår i en tøjafdeling

Der skal være samtale mellem både sælger og kunde og mellem kunde og kunde

Der skal i dialogen være et problem, der skal løses – fx det er den forkerte farve, den forkerte størrelse.

Der skal i dialogen være uenighed mellem kunde/kunde

Der skal indgå priser og størrelser

Der skal indgå farver

Der skal indgå beskrivende adjektiver

Der skal bruges relevante høflighedsfraser

Husk at bruge Sie

Husk at bøje udsagnsordene rigtigt – Sie er 3. person flertal

Du skal tale tydeligt

Sætningerne skal være korte og simple

Dine kammerater skal kunne forstå, hvad du siger og mener

(feedback-ark ligger som vedhæftning)

Filmklippet skal vare 2-3 minutter

Efterfasen/Evaluering

Du medbringer et stykke tøj, som du har sat en pris på.

I din gruppe skiftes I til at være Verkäufer og Kunde 1/Kunde 2. Sidste gruppemedlem er Sufflør og står med manus/hjælpeark med relevante fraser og ord. Som Sufflør kan du hjælpe de andre, hvis de går i stå og mangler ord – og det er dig der giver feedback efter endt dialog. Hver dialog må max vare 2 minutter – alle i gruppen skal have prøvet de forskellige roller.