"Fordi vi har solid forskning, er det ikke flere rapporter, vi har brug for, men derimod konkrete løsningsforslag. Det skal praktikerne i ekspertgruppen bidrage med", siger Ellen Trane Nørby.

Minister til Egelund: Vi har ikke brug for flere rapporter

Der er brug for konkrete løsninger på inklusionsproblemerne, ikke flere rapporter. Sådan lyder Ellen Trane Nørbys svar på Egelunds kritik af ministerens udlægning af de nyeste inklusionsundersøgelser.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Fordi vi har solid forskning, er det ikke flere rapporter, vi har brug for, men derimod konkrete løsningsforslag. Det skal praktikerne i ekspertgruppen bidrage med", skriver Ellen Trane Nørby til folkeskolen.dk som svar på den kritik, som professor på DPU Niels Egelund leverede på folkeskolen.dk Her anklagede han ministeren for at være for selektiv i sin udvælgelse af konklusionerne fra de to inklusionsundersøgelser, som Undervisningsministeret offentliggjorde tirsdag. Undersøgelser, som Niels Egelund har været projektleder på. Samtidig undrede han sig over, at ministeren har udtalt, at rapporten var vanskelig at bruge.

Egelund: Ministeren undviger inklusionsproblemer

"Jeg føler helt klart, at der er tale om en negligering. Jeg synes, at vi meget, meget tydeligt peger på, hvad det er, der befordrer en god inklusion, og hvad det er, der gør det modsatte", lød det i går fra Niels Egelund. Det forholder ministeren sig ikke direkte til i sit skriftlige svar til folkeskolen.dk. Men ministeriet påpeger, at ministeriets pressemeddelelse om rapporterne nævner, at nogle lærere finder det uigennemskueligt, hvordan kommunerne og skolerne arbejder med elever med særlige behov, og om resurserne følger med over i folkeskolen. Minister: Forventer ekspertgruppe bruger Egelundkonklusioner Niels Egelund undrede sig samtidig over den ekspertgruppe, ministeren har udpeget til at stå for regeringens inklusionseftersyn. For gruppen udgøres af mange af de samme fagfolk, som forskerteamet i stor stil har interviewet til Dokumentationsprojektet. Som svar på kritikken skriver ministeren, at hun forventer, at ekspertgruppen inddrager Niels Egelunds konklusioner.

Færre kommuner øremærker penge til inklusion

"Jeg har gentagne gange sagt, at vi på grund af god forskning har en del viden om, hvordan det går med inklusionsindsatsen, og jeg forventer, at ekspertgruppen bruger den viden, herunder Niels Egelunds analyser", skriver Ellen Trane Nørby. Ekspertgruppe skal undersøge om pengene følger med


Ifølge ministeren er det en af ekspertgruppens opgaver at bruge den viden, der forelægger på inklusionsområdet, når de det næste halve år skal på jagt efter konkrete løsningsforslag til at håndtere de flere inkluderede elever. "Vi skal have bragt den viden, vi har, i spil ude på skolerne. Noget af det Niels Egelunds analyser peger på, og som også fremgår af ministeriets pressemeddelelse om rapporterne er, at det er uklart, hvorvidt ressourcerne følger med. Også det skal ekspertgruppen se nærmere på", skriver ministen afsluttende i mailen.

Før eftersyn: Ministeriet har inklusionsrapporter liggende

Niels Egelund fortalte også, at han normalt er med til afstemme, hvilke konklusioner der skal fremhæves ved en offentliggørelse. Men denne gang blev ingen af forskerne bag Dokumentationsprojektet taget med på råd, fortalte han. Det er der dog ikke noget underligt ved, oplyser ministeriet. For ifølge ministeriet er forskere ikke inde over ministeriets fortolkning af forskningsresultater. Men resultaterne bliver diskuteret med forskerne bag, så der almindeligvis er enighed om resultaterne, fortæller ministeriet.