Nøglehulsmærket er skyld i mindre velsmagende madvarer

Kravene til nøglehulsmærket fører til, at producenterne udvikler madvarer, de selv synes smagere dårligere end deres øvrige produkter. Til gengæld har nøglehulsmærket ført til sundere madvarer. Det viser en ny undersøgelse fra Fødevareinstituttet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undersøgelsen viser, at producenter giver udtryk for, at de selv føler, at de går på kompromis med smagen, når de udvikler madvarer, der lever op til det grønne nøglehuls kriterier om produkter med et lavt indhold af fedt, sukker, salt samt flere kostfibre.

Det fortæller ledende personer i syv fødevarervirksomheder i en undersøgelse foretaget af Fødevareinstituttet. Virksomhederne oplever, at deres med det grønne nøglehul er mindre velsmagende end deres tilsvarende produkter uden mærkatet.

125 nye nøglehulsmærkede opskrifter

At produkterne med et lavere fedt-, sukker- og saltindhold ikke smager ligeså godt, stiller virksomhederne i et dilemma. For virksomhederne fortæller, at ofte står i et valg mellem at producere naturlige varer og varer, der smager bedre. For skal de leve op til kriterierne til nøglehulsmærket, er de nødsaget til at ty til flere tilsætningsstoffer i deres produkter.

Forbrugerne får flere sunde produkter Men hvor nøglehulsordningen giver forbrugerne mindre velsmagende produkter, kan forbrugerne trøst sig med, at ordningen til gengæld har ført til flere sundere produkter. For flere af virksomhederne fortæller, at de udvikler produkter for netop at lave op til nøglehulsmærkets kriterier. For produkter som pålægssalater med 5 procent fedt ville ikke eksistere, hvis det ikke var for nøglehullet, fortæller virksomhederne i undersøgelsen.

Flere køber nøglehulsmærkede varer

Spørger man virksomhederne, ønsker forbrugerne ikke radikalt andre produkter, end dem der allerede eksisterer på markedet. Når de udvikler madvarer, der lever op til kriterierne, udvikler de derfor madvarer, der minder om deres eksisterende madvarer, blot i sundere versioner.   Nøglehulsmærket blev indført i Danmark i 2009 og er et fælles nordisk ernæringsmærke, der har til formål at gøre det lettere for forbrugerne at vælge sunde fødevarer. Det blev oprindeligt indført som en frivillig ordning i Sverige i 1989, og det er en videreudvikling af denne ordning, som nu gælder for både Norge, Island, Sverige og Danmark.

Læs mere

Rapporten (pdf)

Powered by Labrador CMS