Forskning

Lisa Fälling Rasmussen hører gerne fra lærere, som har erfaringer i håndværk og design, som de mener, hun bør kende til i hendes ph.d. om implementering af faget.

Ph.d-studerende: Håndværk og design vil tage tid

Håndværk og design kan sagtens blive et godt og spændende fag, men måden nogle skoler organiserer det på, hæmmer faget, og det vil tage tid, før faget finder en stabil form. Sådan lyder de foreløbige iagttagelser fra Lisa Fälling Andersen, som er ved at skrive ph.d. om fagets tilblivelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lisa Fälling Andersen arbejder på en ph.d.-afhandling om implementeringen af håndværk og design, som bliver færdig i 2018. Gennem de seneste halvandet år har hun fulgt faget gennem besøg på tre forskellige skoler og fulgt med i, hvad der rører sig omkring faget fra ministeriet over uddannelse til praksis i skolerne.

Hun kan sagtens se for sig, at faget kan blive en succes, men det er ikke noget, der kommer af sig selv, og der er store udfordringer såvel som muligheder.

"Det bliver grebet utroligt forskelligt an ude på skolerne. Både i forhold til lokaler, timer, antal elever og efteruddannelse af lærerne. Det er jo helt op til skolelederne, hvor meget man vil prioritere faget, så der er ingen sikkerhed for, at faget og lærerne får de fornødne vilkår til at udvikle faget hensigtsmæssigt. Nogle steder gør det, andre steder ikke".

Svært at gennemføre alene med en hel klasse

Lisa FNye begreber og samarbejde hel klasse alenean budskaberne bevæger sig ned gennem systemet.  at lære at strikke og som lærer vil älling Andersen er selv uddannet håndarbejdslærer og kan sagtens forstå den bekymring mange lærere har for, om håndværket forsvinder i det nye fag. Ikke mindst fordi lærerne nogle steder pludselig står med en hel klasse alene, og samtidig skal have den nye designdimension ind.

"Man vil jo gerne have eleverne til at tænke selvstændigt og afprøve deres eget design. Men hvis man står alene med 27 elever, så er det en hæmsko for faget. Samtidig er de håndværksmæssige metoder ikke noget, man lærer på et øjeblik. Det tager tid at lære at strikke, både for eleven, men også for læreren, der nu skal tilegne sig nye teknikker. Og som lærer vil man gerne vide, at man selv har styr på håndværket, når man underviser".

Nye begreber og samarbejde

Lokalerne er også en stor udfordring mange steder, fordi de fx ligger i hver sin ende af skolen.

"Man skal også se på, at læreren ikke er uddannet til det at dække alle kompetencer i faget. Jeg hører en del frustrationer. Det er en ny arbejdsform, nye begrebet med innovation og entreprenørskab, og ofte har sløjd og håndarbejdslæreren ikke samarbejdet tidligere. Der er helt klart potentiale i faget, og det mener mange af de lærere, jeg taler med også. Men det kommer til at tage tid".

Lisa Fälling Andersen kommer i sin ph.d også til at se på, hvilke midler ministeriets bruger for at få lærerne til at acceptere faget, og hvordan budskaberne bevæger sig ned gennem systemet. Lisa Fälling Andersen hører gerne fra lærere i håndværk og design, som har interessante vinkler på faget eller udfordringer, som de mener, hun bør kende til i sin ph.d. Hun kan kontaktes på lima@edu.au.dk.