Lærer til lærer

Metaldetektorer – ja tak!

Høj elevaktivitet, masser af bevægelse og hands-on-læring i historieundervisningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi er på en mark 1 km fra Lundskolen i Horsens Kommune. De 48 elever på 7. årgang er på jagt efter fortiden. Udstyret med 16 sæt metaldetektorer, pinpointere, spader og clipboards søges der efter fortidsminder. Efter få minutters søgning findes de første jerndele: søm, skruer, dele fra landbrugsredskaber m.m. Men pludselig finder et hold en kugle, som viser sig at være en musketkugle på 70 gram, 27 mm i diameter. En blykugle, som kan være fra 150 – 400 år gammel. Dagens bedste fund, idet der samlet findes 67 genstande på de 70 minutter, hvor årgangen er i aktivitet på marken.

Forud for arbejdet i marken er eleverne blevet undervist i arkæologers og museers arbejde i felten, samt i love og regler i forbindelse med sikring af danefæ. Vi har nemlig fået gode råd og vejledning fra Horsens Museum, som har været yderst behjælpelige med at sikre en detektorsøgning i felten, der både er historisk interessant og korrekt i forhold til gældende lovgivning. Inden eleverne går ud på marken hentes en GPS-app på elevernes smartphone, så samtlige fund kan registreres.

Det kan synes mærkeligt at oplære eleverne i GPS-registrering af f.eks. en lille ubetydelig jerndel. Men dels vil vi gerne lære alle elever at arbejde systematisk, dels sikrer vi arkæologerne mulighed for at komme tilbage til netop dette område, hvis den lille jerndel viser sig at være fagligt interessant. Horsens Museum har hjulpet med at vurdere udvalgte ting, efter at læreren havde frasorteret alle de almindelige jerndele.

Samtlige fund registreres således og lægges i lukket plasticpose med GPS-koordinater noteret på skrivefeltet og sedlen med registrering ilagt posen.

Lundskolen er begunstiget af en beliggenhed, hvor der er adgang til marker inden for 1000 m fra skolen. Men udstyret vil også kunne bruges af byskoler på éndagsture ud fra skolen – eller på lejrskoler. Husk altid at søge om skriftlig tilladelse til søgning på marker/arealer. Som nævnt ovenfor bør eleverne ligeledes registrere samtlige fund med GPS-koordinater. Dermed sikrer vi, at skoleverdenens brug af detektorteknologien bidrager til et seriøst islæt i jagten på fortidsminder i Danmark.

Fakta om Lundskolens projekt ”Børn og voksne vil lede efter fortiden”:

Inspireret af skolereformens tanker om samarbejde med foreningslivet og kulturinstitutioner samt bevægelse i undervisningen igangsatte Lundskolen i Horsens Kommune projektet ”Børn og voksne vil lede efter fortiden”. Efter 1½ års forarbejde er projektet nu realiseret via indkøb og afprøvning af 16 sæt metaldetektorer, pinpointere, detektorspader samt clipboards m.m.

Formålet med projektet er:

- at styrke interessen for lokalhistorien/arkæologien i lokalområdet (Vrønding - Lund – Lundum)

- at skabe større kontakt mellem foreningslivet og folkeskolen i Lundskolens skoledistrikt

- at give børn og unge flere 3-dimensionelle oplevelser i en verden, der bliver 2-dimensionel og flad

- at give børn og unge mulighed for at være fysik aktive, samtidig med at de medvirker til at lede efter spor af den lokale kulturarv

- at give børn, unge og voksne et indblik i arkæologers og museers arbejde i felten og blive bevidst om love og regler i forbindelse med sikring af danefæ

- at skabe en kobling mellem skoleverdenen og det lokale museum (Horsens Museum) samt amatørarkæologer og en eller flere detektorforeninger i det østjyske område

Udstyret er nu afprøvet af elever fra 7. – 9. klasse samt i det lokale foreningsliv. De 16 sæt metaldetektorer koster ca. 62.000 kr. og er delvis finansieret af fondsmidler, idet 4 fonde tilsammen har doneret 45.000 kr. til projektet. Restbeløbet er betalt af Lundskolen, idet udstyret står til rådighed for klasser i skoletiden og for lokalområdets foreninger i aftener og weekender/ferier. Udstyret indgår i skolens reservationssystem i lighed med skolens mobile gigantskærm, som ligeledes er anskaffet via fondsmidler i samarbejde med lokalområdets foreninger.

Udstyret:

Efter gode råd fra detektorverdenen valgte vi detektoren Tesoro, model Compadre mini, idet typen er den mest enkle kvalitetsmodel på markedet. Detektoren kan indstilles i højden så den passer, og da den samtidigt er meget let (965 gram inkl. batteriet) kan den ikke kun anvendes af voksne, men også af børn helt ned til 8 års alderen, således at alle i projektets målgruppe vil kunne anvende detektoren. Højdeindstillingen er meget let at foretage.

Som pinpointer valgte vi Garrett, model Pro-pointer II. Pinpointeren hjælper med at udpege det præcise sted for et fund, når der graves i området, hvor metaldetektoren har givet udslag. Garrett pinpointeren reagerer med lyd og vibration når den nærmer sig metal. Lydsignalet intensiveres jo tættere den er på metallet. Gør søgeprocessen lettere, så der ikke graves forgæves i et større område. Det hjælper med at fastholde interessen for at søge efter ting, da især børn og unge kan blive utålmodige, hvis tiden går med – forgæves – at grave efter ting, når detektoren giver udslag.Hele pinpointeren reagerer på metal, så man hurtigt sporer sig frem til genstanden. Herefter benytter man pinpointerens spids til at lokalisere genstanden helt præcist.

Foldespader, som mange skoler anvender i natur/teknik-undervisningen, er ikke solide nok til detektorsøgning. Bladet ”krøller” let sammen. Derfor er der brug for en solid detektorspade. Her valgte vi mærket ”Skilling”. Denne spadetype egner sig rigtig godt til formålet. Den er yderst solid, rustfri og uden skarpe kanter, som det ses på mange mindre spader og foldespader. Dermed bliver det mere sikkert for især børn at gå med spaden på markerne.

Lundskolen har søgt om tilladelse til søgning på to marker i skolens nærområde og i august og september fundet ca. 250 effekter. De fleste værdiløse jerndele, men enkelte fund var af særlig interesse. Det gælder ovennævnte musketkugle samt en firkantet blydel, hvis anvendelse p.t. er usikker. Sidstnævnte er via Horsens Museum indsendt til danefæbestemmelse.

For at kunne komme tilbage en den præcise lokalitet ved evt. fagligt interessante ting opøves eleverne hjemmefra i at notere position for samtlige fund. Er en hel årgang på marken samtidig er alle 16 detektorersæt i brug. Inddeles der i grupper med 3 elever er der opgaver til alle: at bruge detektor, at bruge pinpointer, at bruge spade samt registrere fund på forud trykte sedler, som ligger i en stak på clipboardet for hver gruppe. Inden klassen/årgangen går ud på marken hentes en GPS-app på elevernes smartphone. Vi har, indtil videre, brugt appen ”GPS-status”. Men museumsverdenen råder os til at bruge en app, som bruger UTM32 Euref 89, så arkæologerne undgår transformation til deres systemer.

http://www.tv2oj.dk/arkiv/2015/8/12?video_id=60037&autoplay=1

Powered by Labrador CMS