Anmeldelse

Mentalisering i dagtilbud og skole

Endelig en god bog om mentalisering til normalområdet

En praksisrettet bog for dig, der gerne vil lære børn i skolen at kunne sætte ord følelser og aflæse andre børn.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er udkommet en del bøger om mentalisering over de sidste år, og flere af dem har haft et terapeutisk fokus eller har handlet om specialområdet. Men omdrejningspunktet for denne bog er specifikt skole og dagtilbud inden for normalområdet. Det glæder mig, da jeg sætter gang i læsningen.

Fakta:

Titel: Mentalisering i dagtilbud og skole

Forfatter: Maja Nørgård Jacobsen

Pris: 335

Sider: 182

Serie: Relationsprofessionsserien

Forlag: Dafolo

Overordnet forløber læsningen ubesværet og fængende. Bogen lægger ud med en teoretisk forankring af begrebet mentalisering, men uden at jeg mister pusten over et for højt lixtal eller for mange referencer. Mentalisering beskrives som en almenmenneskelig, medfødt evne, som udvikles i samspillet med primært moderen i de første år. Mentalisering er at forstå sine indre tilstande og aflæse andre. Så når læreren mentaliserer, sætter læreren ord på barnets følelser. Læreren gætter på, hvad der foregår i elevens sind. Så mentalisering er en måde at være sammen på.

Hvorfor er det så vigtigt at arbejde med mentalisering i skolen? Evnen til affektregulering og mentalisering kan kun udvikles i relationen, skrives der i forordet til bogen. Det at finde ud af sin sindstilstand og at kunne regulere sig selv er vigtigt for fællesskabet og ens egen livskvalitet.

Bogen er bygget op i fire dele: Introduktion af begrebet mentalisering, mentalisering i dagtilbud, mentalisering i skolen og værktøjer til brug i personalegruppen.

Alle kapitlerne har en refleksionsboks, så man kan reflektere yderligere ind i sin egen praksis og dagligdag. Bogen har endvidere en hjemmeside, hvor værktøjerne kan downloades. Det er her vigtigt at have sig in mente, at teorikapitlerne behandler det normale barns udvikling og kun perifert udvikling, der går skævt. Med dette udgangspunkt præsenterer bogen en række principper og værktøjer, der kan anvendes i praksis.

Jeg mener, bogen rammer målgruppen, og det er forholdsvist let at foretage de nedslag i teksten, man har brug for i forhold til den aldersgruppe, man arbejder med.

Det er rigtig godt, at der nu kommer fokus på mentalisering til normalområdet, for begrebet bliver mest anvendt i relation til børn med udviklingsforstyrrelser. Men der er noget at hente også for dem, der færdes uden for specialpædagogikken.