EU vil fritage læremidler fra copyright

Der skal gang i det indre digitale marked, og derfor vil EU-kommissionen fritage undervisningsmaterialer fra reglerne om copyright. Forlagene advarer imod at pille ved reglerne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

EU-kommissionen har med et udspil om et friere 'digitalt indre marked' udtrykt ønske om, at skoler, gymnasier, universiteter og forskere skal have friere adgang til at dele informationer. Det skal ske via en række "harmoniserede undtagelser" fra copyright-betalinger på undervisnings- og forskningsområdet.

I dag betaler undervisningsinstitutioner i Danmark licens til Copydan, som sender pengene videre til forfattere, layoutere, fotografer og forlag, når de ønsker at bruge eller kopiere et helt eller dele af et undervisningsmateriale.

Forlag: Lærere kopierer ulovligt

Udmeldingen kommer midt i, at Styrelsen for It og Læring (Stil) i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen, KL og Kulturministeriet har igangsat en analyse, der bl.a. skal undersøge udfordringer forbundet med digital deling af undervisningsmaterialer og -forløb på danske skoler.

Som led i analysen undersøges bl.a. de copyright-mæssige forhold. Der er bestilt en rapport hos Deloitte, som forventes at ligge færdig i løbet af efteråret.

"Det siger sig selv, at den enkelte lærer ikke kan være ekspert i regler og aftaler om ophavsret, især ikke når der kan gælde forskellige aftaleregler for tekst, billeder, video og så videre, så selv om delingen sker i nogen grad, så har vi en formodning om, at der er nogle barrierer. Ophavsret er nok en del af det, men der er også tekniske og kulturelle barrierer", fortæller vicedirektør i Stil, Jakob Harder, til folkeskolen.dk. 

Fortsætter som hidtil

Udmeldingen fra EU-kommissionen får dog ikke nogen betydning for det arbejde.

"Vi kigger på, hvordan man kan gøre det lettere for lærerne at dele undervisningsforløb digitalt med udgangspunkt i de eksisterende regler og aftaler. Udmeldingerne fra kommissionen er endnu meget ukonkrete, og erfaringen er også, at der går lang tid fra et udspil til, at der kommer konkrete regelændringer at forholde sig til", siger Jakob Harder.

"Meget af det her handler som sagt om, at lærerne ikke kan gennemskue de forskellige aftaler og regler. Derfor er der et behov for at hjælpe lærere og skoler med at skabe et bedre overblik over, hvad de må og ikke må i forhold de nuværende lovgivnings- og aftalemæssige regler".

Rettighedsorganisationerne bekymrede

Hos rettighedsorganisationerne er man dog bekymrede over hensigterklæringerne fra Bruxelles. De nordiske rettighedsorganisationer har skrevet en fælles erklæring, hvor de opfordrer de nordiske ministre til at forsvare den nordiske licensordning på området.

"Alt, hvad vi laver, er baseret på ophavsretten, så forfattere og forlag får indtægter, som kan investeres i nye læremidler. Hver gang man fra politisk side overvejer undtagelser, giver det færre midler til udgivelser", siger direktør i Forlæggerforeningen Christine Bødtcher-Hansen til Politiken.

"På undervisningsområdet har vi en en velfungerende licensaftale med institutioner via Copydan. Alle læreanstalter har kopiaftaler, som løbende bliver tilpasset den nye teknologi. Her skal EU ikke regulere - det er aftaler, parterne selv skal indgå. Og det bør den dansk regering bakke op om".

It-vejlederne: Forlag graver deres egen grav

Formanden for Danmarks It-vejlederforening, John Klesner, advarer dog forlagene mod at være for forhippede på at ville bevare status quo.

"De skal være opmærksomme på, at det med moderne medier bliver lettere og lettere for lærerne at gå uden om forlagene. Deres position som eneleverandør af undervisningsmaterialer er truet, og de graver deres egen grav, hvis de stædigt forsøger at holde fast i den", siger han.

"Spørgsmålet er, hvornår man i stedet for den klassiske forlags-model ser et 'community', hvor lærerne selv laver og distribuerer læremidler. Copyright-udfordringen vil i nogen grad stadig være der, men man vil i vid udstrækning kunne bruge materiale med creative commons-rettigheder".