Tid til at spørge de ansvarlige om reform og inklusion

Så bliver der mulighed for at stille alle spørgsmålene om folkeskolereform og inklusion til forskere og meningsdannerne bag. Tænketanken Sophia holder 30. september en konference, hvor departementschef, læringskonsulent og diverse forskere er klar til at svare.

Publiceret

Oplægsholdere: 

Jesper Fisker Departementschef, Ministeriet for børn,undervisning og ligestilling

Claus Holm, Lektor, DPU, Aarhus Universitet

Niels Egelund Professor, DPU, Aarhus Universitet

Stefan Hermann Rektor, Professionshøjskolen Metropol, medlem afRådet for børns læring

Lars Olsen Forfatter og journalist

Lars Qvortrup LSP, Aalborg Universitet. Leder af "Program forlæringsledelse"

Thomas Jensen Læringskonsulent, Ministeriet for børn,undervisning og ligestilling 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tænketanken Sophia mener, at det her 1 år efter reformen og to år efter inklusionsreformen, er tid til at stoppe op og reflektere over, hvordan det går med initiativerne. Hvilke intentioner lå der bag reformernes tilblivelse og udformning - og hvad sker der, når man i et hug, totalt ændrer folkeskolens grundlæggende kultur?

Arrangørerne har derfor inviteret de fagpersoner og meningsdannere, som direkte eller indirekte har haft indflydelse på processen. Oplægsholderne er inviteret til at introducere hver deres vinkel på væsentlige elementer i de to reformer og lov 409, og intentionerne bliver den røde tråd. Efter hvert oplæg bliver der 30 minutters spørgetid. Derudover kan deltagerne på forhånd indsende spørgsmål.

"Vi forsøger denne arbejdsform i lyset af reformernes og lov 409's kompleksitet og det deraf forventeligt afledte behov for mange spørgsmål med nuancerede og meget forskellige vinkler. I den forbindelse har vi spurgt en repræsentant for målgrupperne, typisk formanden eller anden nøgleperson, om de vil deltage i konferencen og i så fald også lave 1, max. 2 spørgsmål til indsendelse. Alle de indsendte spørgsmål grupperes og om nødvendigt kondenseres. De sandsynligt kondenserede spørgsmål sendes til oplægsholderne og deltagerne inden konferencen. Vi håber på denne måde, at alle oplever at "få plads" til at være med i spørgerunderne på dagen", fortæller Sophia i oplægget til konferencen.

Konferencen indgår som en del af Sophias 20 måneders projekt "Værdikamp om folkeskolen - et nyt paradigme nu".

Læs mere

Læs mere om konferencen her