Forskere: Inklusionseftersyn kræver stramt fokus

Den øgede inklusion får ofte skylden for mange af de helt reelle problemer, der er i en folkeskole under forandring. Men at alle problemerne skyldes inklusionsindsatsen, er der ingen evidens for - tværtimod, skriver en række forskere i et debatindlæg i Politiken. De anbefaler, at det bebudede eftersyn holder et stramt fokus på den konkrete inklusionsopgave: Hvad er problemets reelle omfang? Er der tilstrækkeligt med faglige og økonomiske resurser? Har lederne og lærerne de rette kompetencer til at udføre opgaven? Og hvordan har kommunerne organiseret opgaven? "Det skal stå klokkeklart, at behovet for et eftersyn er begrundet i et ønske om at undersøge, om intentionerne leves ud i praksis", skriver forskerne.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Politiken: Var der også en elev, der smed med stole, da du gik i skole?

Powered by Labrador CMS