"Kommuner tager det bedst mulige til den bedste pris. Det betyder i virkeligheden, at det er prisen først, kvaliteten sidst. Konkurrencestaten er i den grad slået igennem på specialundervisning", fortæller Jens Skovmand fra DLF's hovedstyrelse.

Specialområdet er under pres

Udfordringerne ved lov 409 og kommunale besparelser gælder ikke kun folkeskolelærerne. Også underviserne og konsulenter på specialområdet er pressede, fortæller medlem af hovedstyrelsen i DLF Jens Skovmand.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På tidligere kongresser i DLF har hovedstyrelsesmedlem Jens Skovmand gjort opmærksom på, hvor pressede voksenspecialundervisningen har været. De er fortsat pressede i voksenspecialundervisningen. Men det er nu hele specialområdet, fortæller han i dag på DLF's kongres efter at have talt med tillidsrepræsentanter og repræsentanter for handicaporganisationer. 

"Ekspertisen forsvinder. Kommunerne tager sjældent fagfolk med, når de laver omlægninger, så de pædagogiske udviklingsmiljøer bliver slået fuldstændig i stykker i takt med at opgaverne bliver spredt ud til de enkelte kommuner".

Samtidig er underviserne præget af manglende sammenhæng mellem resursen og arbejdsopgaven.

"Hvis lærerne får et bedre arbejdsmiljø ved at undervise i færre timer, så bliver tilbuddet dyrere, og så vil kommunerne vælge en billigere løsning. Man skal arbejde en hvis legemsdel ud af bukserne eller risikere at bliver fyret!".

Han pegede også på udfordringerne for konsulentområdet. "De har ikke samme beskyttelse i kraft af lov 409. Der er store indtjeningskrav domineret af formalia og dokumentation. Når taksterne sættes ned, så kan de kun fastholde indtjeningen ved flere kunder, hvilket betyder mere dokumentation og mindre tid til den enkelte opgave. Den ryger fra forberedelsen. Og jo ringere kvalitet - jo sværere bliver det at argumentere for vigtigheden af opgaven".