Forskning

"Lærerne har mistet tillid i Danmark og i Sverige. Den tillid skal genopbygges. Samfundet og forældrene skal kunne stole på, at politikerne har tillid til lærerne", siger den finske forsker Pasi Sahlberg.

Finsk skoleforsker til danskerne: Genopbyg tilliden til lærerne

Mere og bedre specialundervisning, ’det hele barn’, meningsfulde test, udarbejdet af lærerne selv, mål det, der betyder noget - for eksempel tolerance -, brug internationale test på en meningsfuld måde og bryd den negative sociale arv. Det er opskriften på en bedre skole i Danmark, siger en internationalt erfaren skoleforsker. Men alt sammen må bygge på tillid til lærerne, mener han.

Publiceret Senest opdateret
Pasi Sahlberg var i tæt dialog med sit publikum på Lærerforeningens kongres i Tivoli Congress Center tirsdag.

Pasi Sahlberg

Pasi Sahlberg er finne, oprindeligt lærer og i daggæsteprofessor ved Harvard University. Han har slået sit navn fastpå den globale uddannelsesscene som beskriver af det finskeskolevæsen. Han har en fortid i Verdensbanken og i det finskeundervisningsministerium. Derudover er han forfatter til bogen:»Finnish Lessons 2.0 - What can the world learn from educationalchange in Finland?«

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Opskriften på et godt skolevæsen - dét gav den finske skoleforsker Pasi Sahlberg på DLF-kongressens første dag, intet mindre:

- Lærerne skal være professionelle og uddannes på kandidatniveau, som i Finland og Canada.

Interview i Folkeskolen nr. 12: Globale baciller banker på

- Der skal investeres i social kapital. Med det mener Sahlberg, at lærere skal lære at samarbejde, ikke kun i team og heller ikke kun på skolen, men også skoler imellem.

- Og så skal samfundet opbygge tillid til lærerne.

Lærerne har mistet tillid 

"Lærerne har mistet tillid i Danmark og i Sverige. Den tillid skal genopbygges. Samfundet og forældrene skal kunne stole på, at politikerne har tillid til lærerne", sagde Sahlberg.

Sverige: Landet, der ødelagde folkeskolen på 20 år

Når han kan levere en så stålsat opskrift på en succesfuld skole, skyldes det, at han gennem mange år har været med til at analysere, hvad det er, der gør, at Finland og Canada er så højt præsterende i Pisa. Han har i øvrigt selv arbejdet i Pisa og andre internationale sammenhænge. Pt. er han gæsteprofessor på Harvard University i USA. Og han har en fortid som grundskolelærer i Finland.

Og dét, der grundlæggende giver succes i et skolevæsen, er netop disse tre faktorer, fastslog Sahlberg. Og med succes mener han ikke bare en højt testscore i Pisa. Nej, et høj grad af equity spiller også ind. Ifølge ordbogen betyder equity retfærdighed og rimelighed.

I uddannelsessammenhæng betyder det for Sahlberg, et skolesystems evne til at bryde elevernes negative sociale arv. Altså skolens evne til at løfte elever, der kommer fra uddannelsesfremmede familier, fagligt og socialt og personligt. 

"Når jeg taler om equity i Amerika, tror de, at jeg er kommunist", sagde Sahlberg. 

Men sagen er, at et land kun kan komme op i toppen af Pisa, hvis der er en høj grad af equity i landets skolevæsen, fastslog Sahlberg.

Og jo ikke kun for at komme i toppen af Pisa, men for at få en veluddannet befolkning, understregede han.

Fair skole

Sahlberg gav også et opskrift på, hvordan specielt Danmark kan få en bedre skole, igen baseret på hans mangeårige internationale erfaringer med uddannelse:

- Ret og rimelighed (equity) først og fremmest. Med det mener Sahlberg blandt andet, at skoler med mange elever fra uddannelsesfremmede hjem skal have flere penge end andre skole. Han kalder det 'fair skole'.

- Mere og bedre specialundervisning. Danmark er allerede godt på vej på det punkt, der skal bare justeres og forbedres, sagde Sahlberg.

- 'Det hele barn'. "Det barnesyn har I allerede i Danmark, men det må I ikke miste", sagde Sahlberg.

- Meningsfulde test, som kommer fra lærerne selv, ikke fra staten.

- Mål det, der betyder noget, for eksempel tolerance. "Det er svært at teste, men det kan lade sig gøre".

- Brug internationale test på en meningsfuld måde.

Og så én ting mere, sagde Sahlberg. "Hop ikke på den vogn, der kører for fuld fart i den angelsaksiske verden:

- Konkurrence.

- Standardisering

- Skoler bliver målt på elevernes præstationer i nationale test

- Kort læreruddannelse

- Frit skolevalg.

Disse pinde er opskriften på fiasko, også i Pisa, påpegede Sahlberg.

Tillid

"Nej, gå ikke dén vej. Begynd med tillid", uddybede Sahlberg over for folkeskolen.dk. "Opbyg tillid".

"Alt bygger på tillid. Politikere og skolemyndigheder må anerkende, at lærerne er professionelle og har brug for hjælp og støtte til at gøre, det de skal gøre", tilføjede Sahlberg.

"Og lærerne må for deres vedkommende også forstå, at politikerne og myndighederne bekymrer sig om det faglige niveau":

"Min internationale erfaring siger mig, at med tillid er alt muligt. Og uden tillid er alt svært".

"Af alle steder skulle det være muligt at opbygge tillid her i Danmark, fordi I er det lykkeligste og mest tilfredse folk i verden. I har et vidunderligt samfund, hvor den sociale sammenhængskraft er så stærk. Det er meget nemmere for jer at opbygge tillid end det er i Amerika for eksempel, hvor det er meget svært at opbygge tillid", sagde Pasi Sahlberg.