Lærer til lærer

Design med brugerperspektiv

To projekter fra sidste skoleår - lidt i tråd med det, vi lærte på kurset i håndværk og design på DHE Skjern.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På kurset i Skjern 5. og 6. august var et af modulerne Design med brugerperspektiv. Vi fik en fremragende opgave bestående i at agere elever i 6. klasse, der skulle fremstille en knage til deres ”små venner” i 0. klasse. Knagens udformning skulle inspireres af et besøg i zoo.

Denne opgave var meget inspirerende og lærerig, og især perspektivet med ”den åbne skole – samarbejde udadtil – vi skal have verden ind i vores fag – vi skal lave ting, der kan bruges af andre, som stiller bestemte krav til det” gav os anledning til at beskrive et eksempel fra vores undervisning sidste skoleår. Vi sad egentlig og blev helt stolte over, at vi jo allerede er på sporet af nogle af omdrejningspunkterne i det nye fag.

Omkring skolens udeareal har vi et trådhegn mod en befærdet vej. Den pynter IKKE, så vi fik ideen til at vise omverdenen, at det faktisk er levende, kreative, dygtige og arbejdsomme børn, der tilbringer deres skoletid bag dette hegn.

På 4. og 5. årgang blev der broderet dyremotiver med stofstrimler. I forvejen havde klasserne arbejdet med at designe mønsteret, tegne det op med farver på ternet papir, udvælge farver samt klippe og rive stofstrimler.

Vi brugte ca. 10 timer på arbejdet, og vi føler selv, det var en stor succes. Alle elever, også de urolige og svært motiverende drenge deltog aktivt i processen.

Vi har fået utrolig meget positiv respons fra lokalområdet på vores arbejde, og eleverne er selv stolte over at vise det frem.

Valgholdspigerne på 8. årgang dekorerede en låge i hegnet i forbindelse med et hækleprojekt. De startede helt på bar bund med kraftige hæklenåle og tykt garn. Først lærte de luftmasker, fastmasker og stangmasker. Det blev til lange stilke. Derefter undervistes i formgivning af hæklerier, og eleverne eksperimenterede, mens de fremstillede blade til deres blomster. Til sidst designede og hæklede de deres eget blomsterhoved.

Pigerne var glade for at lære teknikkerne og så hurtigt få lavet et færdigt produkt, som kunne blive ”brugt til noget” selv om de ikke selv umiddelbart gad have dem. De enkelte blomster (med hver deres fejl om mangler) bidrog jo alligevel til at fantastisk helhedsbillede.

Birgitte, Julia og Jenny - Parkskolen, Struer

Powered by Labrador CMS