Anmeldelse

Det stille og rolige sted

Slap helt af – og tæl til ti

Bogen ”Det stille og rolige sted” ligger et sted mellem en akademisk bog og en praksisbog med vægt på det praktiske felt. Og den forholder sig også til kritikken af brugen af minfulness.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mindfulness præsenteres som den fysiske fornemmelse af ro og stilhed, hvor der især er fokus på vejrtrækningen. Børnene skal øve opmærksomhed på åndedrættet, så de derigennem oplever ro og stilhed i sig selv. Børnene kan så lære at acceptere de tanker, der er, med nysgerrighed og venlighed. Mindfulness får børnene til at interagere venligt og nysgerrigt på deres omgivelser. For det at kunne fokusere opmærksomheden gør på sigt, at børnene bliver mindre reaktive og mere omsorgsfulde over for sig selv og andre.

Fakta:

Titel: Det stille og rolige sted

Forfatter: Amy Saltzman

Oversætter: Ole Lindegård Henriksen

Pris: 298

Sider: 232

Forlag: Mindspace

Bogen er bygget op om et otteugersforløb både i skole og i hjemmet. De indledende kapitler forankrer bogen teoretisk og sætter teorien ind i en skoleramme. Dernæst kommer det program, som man kan bruge på skolen. Der ligger audioøvelser og kopiark på forlagets hjemmeside, som hører til bogen. Så på den led hører teori og praksis godt sammen.

De efterfølgende kapitler omhandler strukturelle ting omkring mindfulness i skolen, advarsler og gode råd. Det er godt for os som lærere, at forfatteren rent praktisk får introduceret, hvordan man rent undervisningsmæssigt får etableret en praksis i skolen. En vigtig pointe her er, at man først skal begynde med sin egen praksis. Man skal altså selv lære mindfulness og være udøver, hvis man skal give det videre. Teori er ikke nok og altså heller ikke bare at læse nærværende bog.

Det, der adskiller bogen her fra meget af den faglitteratur, jeg har læst, er, at forfatteren tager hensyn til, hvilke grundelementer der skal til, for at det lykkes i skolen. Det kan være de fysiske rammer, hvornår på dagen og så videre. Samtidig med fokus på det strukturelle i skolen er der en sammenhæng med det, der foregår i hjemmene også. Det er godt, at der blandt andet er hjemmeøvelser.

Mange bøger skyder med spredehagl på en for stor målgruppe. Det er ikke tilfældet her, da der faktisk er noget, man direkte kan bruge som lærer. Der skabes en teoretisk referenceramme, som når helt ud i praksisfeltet med det otte uger lange forløb.

Så ja, det er en god bog om mindfulness, som tager nogle også lidt kontroversielle ting op med skrækhistorier og advarsler. På en led kommer bogen på forkant med nogle af kritikerne. Så til dig, kære læser, som har læst denne anmeldelse og måske er røget op i det røde felt over endnu en bog om mindfulness: Sæt dig stille ned og fokuser på åndedrættet, og send venlig opmærksomhed til forfatteren. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at forfatteren har både hjerne for teorien og hjerte for børnene.