Lærer til lærer

Giv slip og lad kreativiteten blomstre

Tanker om mit fremtidige arbejde i faget "håndværk og design"

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har undervist i håndarbejde, siden jeg blev uddannet i 2001.

Jeg er linjefagsuddannet i faget og føler i det store hele, at jeg har haft de fornødne tekniske færdigheder til at arbejde med tekstiler.

Faget har ændret sig siden jeg selv gik i skolen - hvor vi reproducerede det, som vores lærer havde bestemt, at vi skulle lave.

Som jeg husker min semnarieundervisning, så bestod den primært i, at vi skulle lære de tekniske færdigheder og (naturligvis) lave didaktiske overvejelser omkring, hvordan vi fik undervist eleverne i færdighederne.

Jeg blev da også præsenteret for en enkel "design-proces" model, som jeg som nyuddannet lærer forsøgte at hive frem i enkelte undervisningsforløb. Ad åre blev det dog lagt på hylden til fordel for at eleverne fik fremstillet ting, som jeg havde valgt, at de skulle lave. Selvom det var længe før "målstyret undervisning" så var jeg meget bevidst om, hvad de skulle lære i de forskellige produkter - det var også nedfældet i årsplanen (som ingen rigtig interesserede sig for).

Med den nye skolereform blev "mit fag" afskaffet og et nyt "håndværk og design" blev til.

Det har været lidt angstprovokerende for mig - for pludselig forventes det, at jeg har færdigheder i at arbejde i andre materialer end dem jeg er fortrolig med.

Der er også kommet et nyt fokus - det er kreativitet, innovation og entreprenørskab der er det nye omdrejningspunkt i faget.

Eller.... det siger jo sig selv, at man ikke kan lykkes med sin designproces, hvis man ikke besidder de rette færdigheder. Så det er selvfølgelig stadig vigtigt!

Jeg er en kontrol-person - jeg har det bedst med at vide, at jeg styrer eleverne i den rigtige retning. Der ligger noget af et "tilvænningsarbejde" foran mig - jeg skal lære at turde give slip, så elevernes kreativitet og ideer blomsterer. Jeg skal lære, at tilrettelægge min undervisning, så eleverne styrer "sin egen proces", og at min rolle i stedet bliver at støtte dem i denne proces, at lære dem hvordan man udvikler ideer og komme med de rette "benspænd" på de helt rigtige tidspunkter.

Ja, nu har jeg konstateret hvor jeg skal på vej hen ... og måske har jeg i dag (på min DLF-kursus) taget det første skridt i den rigtige retning. Jeg har i al fald mere mod på at komme igang og har en tydligere retning foran mig

Powered by Labrador CMS