'Yak-Yak' til ordblinde nordmænd

Dansk Center for Ordblindhed ser nærmere på det danskudviklede program, der får ros fra Norge

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ordblinde elever, der arbejder med det danskudviklede computerprogram 'Yak-Yak', skriver hurtigere, mere varieret og mere korrekt, end de gjorde, før de fik programmet, og de bliver bedre til at genfortælle tekster, deres selvtillid stiger, og de får en mere positiv holdning til skolearbejdet.

Det konkluderer en projektgruppe fra Radyø Kommune i Norge, der som den første har testet det kreative danske hjælpeprogram i grundskolen.

Den norske kommune anbefaler, at 'Yak-Yak' bliver et centralt element i folkeskolernes arbejde med ordblindhed, og gør det ved at udlevere en transportabel computer med 'Yak-Yak' til alle elever med en sikker ordblindediagnose. Computeren og programmet leveres af den lokale hjælpemiddelcentral.

Radyø Kommune er ikke ene om at være varm på 'Yak-Yak'. Politikere og embedsmænd i Sydlangeland Kommune forsøger i øjeblikket at finde en model, som sikrer 'Yak-Yak' til kommunens ordblinde elever. En af kommunens meget ordblinde elever har prøvekørt programmet, og effekten er fantastisk, mener han. Ikke bare hans faglige færdigheder er steget. Han er også begyndt at smile mere, og han er blevet gladere for at gå i skole, for med sin talende computer kan han i dag klare de fleste af de opgaver, han før måtte give op over for.

Radyø Kommunes forsøg omfattede 15 ordblinde børn og varede i tre måneder.

Kommunens kompetencecenter, der var med til at gennemføre og evaluere undersøgelsen, er i sin rapport mere forsigtig end kommunen. Centrets projektmedarbejder skriver, at det på baggrund af den meget smalle og begrænsede undersøgelse er svært at afgøre, om forbedringerne skyldes 'Yak-Yak'-programmet eller noget andet. Men, skriver centret, flere elevers 'tydelige fremgang (. . .) giver et spændende udgangspunkt for videre undersøgelser og forsøg'.

På baggrund af den norske undersøgelse har Dansk Videnscenter for Ordblindhed besluttet at skaffe penge til at undersøge forskellige teknologiske muligheder for ordblindes læsning og stavning.

'Yak-Yak', som blev anmeldt i Folkeskolen nummer 12/1996, er et kreativt staveprogram, som samler stave-, læse-, skrive- og talefunktioner. Programmet roses især for sin ordfinder og syntetiske tale.-Mikkel Hvid er freelancejournalist