Undervisningsforløbet består af en række interaktive talkshows. Til lanceringen lavede tv-vært Mikkel Kryger live talkshows, blandt andet med undervisningsministeren på scenen med eleverne Snorre og Andrea og deres lærer Dorthe Anthony, som har testet Kærlig Talt i foråret.

Nyt undervisningsforløb skal forebygge kærestevold

Ved at lære eleverne at tale om deres svære følelser og skabe nære relationer kan man forebygge kærestevold. Det er tankerne bag et nyt undervisningsforløb, 'Kærlig Talt', som blev lanceret i dag af Mary Fonden og med besøg kronprinsessen, undervisningsministeren og mange andre på Guldberg Skole i København.

Publiceret Senest opdateret
7. klasserne dannede flagallé, da H.K.H. Kronprinsesse Mary ankom til Guldberg Skole i morges.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Åh nej", lyder det svagt fra en 9.klasse-elev, som dukker sig ned i stolen i gymnastiksalen, da hans ansigt toner frem på storskærmen. "En god ven… Det er sådan én, der kan tage skraldet for én", lyder det fra ham på skærmen, inden den 'pinlige' hovedrolle som interviewperson skifter til en af hans klassekammerater. "En god ven er sådan en, der er der for mig og ikke går bag min ryg", kommer det fra eleven på skærmen, inden den bliver hvid, og tv-vært Mikkel Kryger tager over med et live-talkshow på en interimistisk scene i gymnastiksalen på Guldberg Skole på Nørrebro.

Op på scenen byder han Turboweekend-forsanger Silas Bjerregaard, journalist Signe Molde og undervisningsminister Ellen Trane Nørby sammen med elever, en lærer og en psykolog fra Center for Familieudvikling. Tv-værten spørger både om, hvorfor det er vigtigt at reagere, når man føler afmagt, hvordan man bliver bedre til at lytte, og hvad der sker, hvis man ikke viser sine følelser.

Der bliver også lavet en kollektiv øvelse i mindfulness for hele salen, delt personlige erfaringer med at føle sig svigtet, og talt med elever og deres lærer om, hvordan det har været at arbejde med undervisningsforløbet 'Kærlig Talt', som er anledningen til hele setup'et.

Gode relationer forebygger vold

Talkshowet på scenen på Guldberg Skole er en lille live mundsmag på noget af alt det, eleverne kommer igennem i et nyt undervisningsforløb til udskolingen, 'Kærlig Talt', som er udviklet af Mary Fonden i samarbejde med Center for Familieudvikling og med støtte fra Ole Kirk's Fond.

Film til børn om vold

Undervisningsforløbet, som strækker sig over 16 lektioner, består af et interaktivt talkshow, hvor Mikkel Kryger gennem små film og interview med unge og kendte behandler forskellige temaer, som har med unges følelser at gøre. Jalousi, tilgivelse, vrede, at sige undskyld og at vise respekt er nogle af de emner, videoerne kommer omkring.

Ved at se talkshowet og udføre forskellige øvelser undervejs er det målet, at eleverne får nogle redskaber til at håndtere deres følelser, som i sidste ende kan være med til at forebygge kærestevold, fortæller kronprinsesse Mary, som bød velkommen ved dagens lancering.

"Vold kan være mange ting - fysisk, psykisk, materielt og økonomisk. I en klasse med 25 elever vil én-to elever opleve kærestevold, før de fylder 25 år. Det kan være svært at forstå, at kærligheden ender i vold, og at de unge mennesker bliver i et voldeligt forhold. Derfor vil vi gerne hjælpe de unge til at skabe nære, trygge relationer, hvor de tør sætte ord på deres følelser, også når det ikke er nemt, så vi kan være med til at forebygge, at volden opstår", lød det fra hendes kongelige højhed.

Forløbet giver meget

Undervisningsforløbet er i løbet af foråret blevet pilottestet i 8. klasser på fem skoler. Guldberg Skole, hvor dagens lancering fandt sted, var en af testskolerne. Lærer Dorthe Anthony har været meget tilfreds med forløbet.

"Det har været et rigtig godt forløb med nogle gode redskaber, som man kan mærke, der er nogle kompetente tanker bag. Jeg er sikker på, det vil hjælpe eleverne, når de senere står midt i nogle af de følelser, vi har arbejdet med - at de kan huske, hvordan man kan håndtere det, og også at man for eksempel godt må blande sig, hvis man oplever, at andre har det svært", sagde lærer Dorthe Anthony.

Kærlighed uden klaps

Også eleverne fra hendes klasse var glade for forløbet. De øvede sig blandt andet i lytteteknikker, hvor de skulle gentage hinanden.

"I starten synes vi, det var lidt komisk at gentage hinanden. Men man lytter meget bedre, når man ved, at man skal kunne gentage det bagefter", forklarede Andrea, elev i 9.d, som synes, de har en god tryghed i klassen, og at det derfor har været nemt at tale om emnerne med hinanden.

Hendes klassekammerat Snorre mener, de har fået rigtig meget ud af forløbet:

"Jeg har lært, at jeg skal respektere, at andre ser tingene anderledes end mig, og tænke over at tale pænt. Det er også vigtigt at lægge mærke til, hvordan andre reagerer på de ting, jeg siger".

Henover efteråret skal 'Kærlig Talt' testes på 30 skoler, som med sammenligning med 30 kontrolskoler skal give et indblik i, om forløbet kan være med til at gøre en forskel.

Læs mere om undervisningsforløbet på linket til højre.