30 universitetsuddannede underviser nu på 20 skoler fordelt i 11 kommuner, mens de tager en to-årig meritlæreruddannelse ved siden af.

Nu underviser akademikere i folkeskolen

Rødovre Skole er en af de skoler i københavns-området, som har ansat de nye Teach First-lærere - universitetsuddannede, som underviser på skolen, mens de læser til meritlærer. Det er en stor hjælp til fagfordelingen, lyder det fra skolelederen. Den lokale kredsformand byder kollegerne velkommen, men er bekymret for vilkårene.

Publiceret

teach first danmark

Teach First Danmark er en nonprofit organisation, som uddanneruniversitetsuddannede til meritlærere i de fag, skolernes har sværtved at skaffe lærere til.

Uddannelsen varer to år, og de studerende underviser i op tiltre fag på en folkeskole, imens de læser deres meritlæreruddannelseved siden af.  

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Rødovre Skole har de haft svært ved at skaffe faglærere til at dække særligt fysiktimerne. Da kommunen indgik en partnerskabsaftale med Teach First Danmark, hvor universitetsuddannede læser til meritlærere sideløbende med at de underviser i en folkeskole, så skoleleder på Rødovre Skole Peter Hertz det som en spændende mulighed for at få fagfordelingen på plads på en anderledes måde.

Han tog kontakt til organisationen og skrev jobopslag, som alle kunne søge - uanset om de var traditionelt læreruddannede eller på vej ind i Teach First-programmet. Det førte til ansættelsen af to Teach First-lærere, som på daværende tidspunkt intet kendskab havde til at undervise i folkeskolen, og som, udover lønnen koster skolen 24.000 kroner hver om året til Teach First Danmark.

Teach First-lærer: Det bliver hårdt, men spændende

"Økonomien var ikke det mest væsentlige, for det koster os jo også, hvis en medarbejder bliver syg, går på barsel eller andet. Så det var ikke afgørende. Det afgørende var tværtimod, at vi fik to kvalificerede ansatte, som går ind i jobbet med god energi", fortæller Peter Hertz.

Samme forventninger som til læreruddannede

Skolelederen er yderst tilfreds med den måde, de to ansatte er kommet ind på arbejdspladsen på. Selvom de kun er blevet undervist på seks ugers såkaldt sommerakademi, kan de med deres uddannelsesmæssige baggrund sagtens varetage det faglige, og samarbejdet med kollegerne fungerer godt, forklarer han, og tilføjer, at der ikke har lydt modstand mod ansættelserne fra lærerværelset.

"Jeg forventer, at de kommer til at kunne bidrage på lige fod med de læreruddannede, og samtidig bringer noget anderledes til bordet erfaringsmæssigt. Men de skal på ingen måde være 'faglige fyrtårne' fra universiteterne - blot indgå på linje med de andre lærere", siger han.

Teach First i Danmark: Universitetskandidater til skolen

Kredsformand frygter for vilkårene

De næste to år skal Teach First-lærerne tage en meritlæreruddannelse, imens de underviser på folkeskolen. Det er et stramt program med fuldtidsarbejde og fuldtidsstudie ved siden af, mener kredsformanden i Rødovre Lærerkreds Anders Liltorp.

Han kan sagtens se det gode i, at universitetsuddannede gerne vil være lærere og begynder at se lærerjobbet som en karrieremulighed, og han hilser bestemt de nye velkommen som kolleger, der i hans øjne fortsætter en god tradition med lærere med andre uddannelsesmæssige baggrunde. Men deres vilkår er ikke i orden, lyder det fra kredsformanden.

"Jeg synes ikke, det er rimeligt, at der de næste to år ikke er tid til ferie for Teach First-lærerne, fordi de har deres meritlærerstudie, når folkeskolerne holder ferielukket. De skal løbe urimeligt hurtigt for at passe begge dele, og min frygt er, at de risikerer at brænde ud undervejs", siger Anders Liltorp og tilføjer:

"Og hvis deres skoleleder gerne vil hjælpe dem ved at give dem tid til at læse og skrive opgaver, kan det komme til at betyde, at de andre lærere skal løbe hurtigere for at dække ind.

Debat: Hvad stiller vi op med Teach First?

Kredsformanden mener i stedet, det fra politisk side burde gøres mere attraktivt at tage en reel kvalificerende efter-/videreuddannelse - også meritlæreruddannelsen - uden at skulle arbejde fuld tid ved siden af.

En time mindre om ugen

På Rødovre Skole har man ansat de to Teach First-lærere med en ansættelsesgrad på 0,95 procent - det vil sige en time mindre undervisning om ugen og tilsvarende en smule mindre i løn.

"Forhåbentlig kan det give dem et lille pusterum til at klare studiet, uden at de taber pusten undervejs", lyder det fra skoleleder Peter Hertz, som tilføjer, at deres færre timer naturligvis er tænkt ind i opgavefordelingen på skolen, så de andre lærere ikke skal løbe hurtigere, fordi de to har en times mindre undervisning.