De nye klassemøbler skaber ro og koncentration, lyder det fra lærer på Ålholm Skole.

Ommøblering gav eleverne mere ro på

To skoler i Københavns Kommune har netop afsluttet pilotprojektet Inklusionsparat Indretning. Ved at udskifte elevernes borde og stole med et såkaldt klassemøbel har både elever og lærere høstet klare gevinster, lyder vurderingen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Koncentrerede børn og en lærer, som ikke skal bruge tid på at tysse på klassen. Det har været effekten af et firemåneders forsøg med ommøblering i indskolingen på Ålholm Skole og Hyltebjerg Skole i Københavns Kommune. Gennem pilotprojektet Inklusionsparat Indretning har de undersøgt, hvad en nytænkning af klassens indretning kan betyde for elevers læring og muligheder for at indgå i fællesskaber i klassen.

Traditionelle borde og stole blev erstattet af et klassemøbel, som mest af alt minder om en dyb, bred reol med to siddepladser på hver sin side. Hver elev har sin egen opslagstavle og en hylde til skolebøger og deler bordplade med sin sidemakker. Begge børn bliver afgrænset af siderne på møblet, som kan forlænges og skabe ekstra afskærmning efter behov.

2.b har et inkluderende klasseværelse

Større effekt end forventet

Klassemøblets effekt har overrasket lærer Marianne Gaalaas, der afprøvede møblerne i praksis som klasselærer for en 2. klasse på Ålholm Skole.

"Møblerne kom til at betyde meget mere, end jeg havde forestillet mig. Vi fik gladere og dygtigere elever og markant mere ro - også en indre ro hos den enkelte elev, som gjorde det muligt med et øget fagligt udbytte", fortæller hun og tilføjer:

"Jeg havde også lettere ved at give flere elever individuel opmærksomhed. På den måde kom der helt naturligt fokus på undervisningsdifferentiering. Møblerne opkvalificerede mig simpelthen som lærer".

Individuelle behov

Pilotprojektet er lavet som et samarbejde mellem et byggeudvalg fra hver af skolerne og tegnestuen Vandkunsten. På den måde har skolerne afprøvet løsninger, der passede til deres behov. Det har resulteret i en have på Hyltebjerg Skole og en skurvogn til udeundervisning samt en ny garderobeløsning på Ålholm Skole. I dette skoleår vil Ålholm Skole lade sættet af klassemøbler gå på tur i klasserne for at kunne evaluere og afgøre, hvad der fremadrettet skal ske med klassemøblerne.

Arkitekterne Pernille Herzberg og Mette Katrine Schrøder fra tegnestuen Vandkunsten er projektledere i Københavns Kommune og tovholdere på Inklusionsparat Indretning. Projektet vil blive evalueret i Børne- og Ungdomsforvaltningen i efteråret.