Ministeriet: Der skal være en børnehaveklasse-leder til stede

Såkaldt aldersintegreret indskoling breder sig i de danske skoler. Det vil sige, at børn fra fem- til ni-års-alderen går i klasse sammen. Og det har flere steder fået skolerne til at afskedige børnehaveklasselederen eller undlade at genbesætte stillingen, hvis børnehaveklasselederen stopper. Men den går ikke, har Undervisningsministeriet nu givet DLF ret i.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DLF: Pædagoger står for undervisningen i børnehaveklassen

En folkeskole meddelte i foråret en erfaren børnehaveklasseleder, at hun var fyret med skoleårets udgang, og dermed ville der ikke længere være nogen børnehaveklasseleder i den aldersintegrerede indskoling. Men Danmarks Lærerforening gik ind i sagen og kontaktede Undervisningsministeriet. Og ministeriet gav foreningen medhold i, at når der er børn i børnehaveklassealderen i indskolingen, så skal der også være en børnehaveklasseleder. Ifølge folkeskoleloven er det nemlig pædagoguddannede børnehaveklasseledere, der varetager undervisningen i børnehaveklassen og har ansvaret for, at Fælles Mål for børnehaveklassen overholdes. Den opgave kan hverken en lærer eller en sfo-pædagog påtage sig, og derfor har kommunen nu trukket fyresedlen tilbage.

"Der skal være en børnehaveklasseleder, som varetager undervisningen i et sådant omfang, at denne børnehaveklasseleder kan være ansvarlig i forhold til målene for børnehaveklassens kompetenceområder - ligesom læreren er ansvarlig i forhold til målene for fagene på de øvrige klassetrin", skriver Undervisningsministeriet (se link til højre).

Plads til legen 

"Jeg har hænderne oppe, for rigtigt mange børnehaveklasseledere oplever, at de har kniven på struben", fortæller formand for Børnehaveklasseforeningen Pia Jessen.

Hun glæder sig på sine medlemmernes vegne, men også på børnenes:

"Legen er det bærende element i undervisningen i børnehaveklassen, men jeg oplever, at det ofte bliver glemt i den aldersintegrerede undervisning. De stærke skal nok klare det, men for de børn, der har det svært i forvejen, er det skidt. Børnehaveklasselederen kan sikre, at legen forbliver en vigtig del, og det er også i børnehaveklassen, at man lærer at gå i skole, ligesom der er et stort element af opdragelse den første tid".