Nogle lærere er nervøse for, om Fælles Mål for madkundskab betyder, at der bliver for lidt fokus på de praktiske elementer i faget. (arkivfoto)

Undersøgelse: Madkundskabslærere glæder sig over fagets Fælles Mål

Lærerne er generelt tilfredse med de forenklede Fælles Mål for faget madkundskab. Nogle lærere oplever dog, at målene er upræcise og for ambitiøse, og at de ikke har tid nok til at opfylde dem, viser en undersøgelse fra Evalueringsinstituttet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fælles Mål i det nye fag madkundskab er blevet mere præcise og mere konkrete, og lærerne oplever generelt målene som overskuelige, lyder konklusionen i en undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut står bag. 

"De er meget mere specifikke end før, det står meget konkret, hvad de skal lære, og det er opdelt i flere kasser end før. Jeg synes, det er blevet mere overskueligt, hvordan jeg skal nå igennem alt det her. Det her, det giver god mening", lyder det fra en lærer i undersøgelsen.

Også formand for Foreningen for madkundskab Lone Carlsson har taget meget positivt mod de fælles mål for det nye fag madkundskab. 

"Det er tydeligt, at arbejdsgruppen har gjort sig umage, og at der er en kærlighed til faget", har hun tidligere sagt til folkeskolen.dk.

Madkundskabslærere glæder sig over Fælles Mål

Målene er meget ambitiøse

Nogle lærere sætter stor pris på, at fagets teoretiske elementer bliver vægtet i de nye mål, mens andre lærere giver udtryk for, at målene er for ambitiøse.

De lærere som i fokusgruppeinterviewene giver udtryk for, at ambitionerne er store, er bange for, om de kan nå at arbejde med alle målene med de madkundskabstimer, de har til rådighed. De er også nervøse for, om faget bliver for teoretisk.

"Jeg synes, at der, hvor jeg virkelig mangler tid, er med hensyn til det kemiske og fysikken, hvad er det, tingene gør, det er næsten ikke til at nå. Vi skal også passe på, at alt det håndværksmæssige ikke forsvinder i teorien", lyder det fra en lærer.

Upræcise formuleringer

Undersøgelsen viser også, at der er enkelte af formuleringer i de Fælles Mål, som undrer lærerne, eller som de finder upræcise.

Eksempelvis oplever en lærer, at det er upræcist, når der i de Fælles Mål står, at "Eleven kan lave mad under hensyntagen til fysisk-kemiske processer", og at "Eleven skal kunne skabe retter under hensyntagen til sammenhæng mellem madlavningens grundmetoder og fysiske og kemiske egenskaber".

"I alle disse teksteksempler er det begrebet "under hensyntagen til" eller "tage hensyn til", som opleves som upræcist", står der i rapporten.

Undersøgelsen tager udgangspunkt i erfaringer med de forenklede Fælles Mål på de skoler, som er gået i gang med at arbejde med de nye mål.

Undersøgelsen bygger på to datakilder: Dels fokusgruppeinterview med 92 lærere opdelt på fag og dels en spørgeskemaundersøgelse blandt forældre til børn på de skoler, der har deltaget i projektet.

 

 

Læs mere

Rapporten 'Læreres og forældres forståelse af nye forenklede FællesMål'.