Ditte Marie Kinger møder for første gang eleverne i 1.b på Skolen på Duevej på Frederiksberg i København.

Elever er spændte på første skoledag efter sommerferien

Syv-årige Thor stiller sig foran indgangen til skolegården og smiler til kameraet. Han skal starte i 1. klasse i dag, så mor og far har travlt med at tage billeder af deres første 1.-klasse-barn. Det er en stor dag, synes de alle tre, for det er nu, ”den rigtige skole begynder”. Og Thor tilføjer, at selvom han synes, det er dejligt at starte i skole igen, er han også meget spændt.

Publiceret
Mikkeline, Nanna, Fieline og Helene er glade for at se hinanden efter ferien. De er dog lidt utilfredse med, at den almindelige undervisning starter efter første time, og nogle af pigerne måtte hjem og hente idrætstøj - de troede, der primært var hygge på programmet.
Flere forældre har hevet deres smartphone op af lommen, så deres børns første dag i 1. klasse kan blive foreviget.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I alt begynder 115 elever i dag i fem 1.-klasser på Skolen på Duevej på Frederiksberg. Og forældrene er inviteret med til en kort morgensamling.

Det vrimler med glimmerkjoler, sko der blinker, og skoletasker med Monstertruck- og Frozen-motiver. Forældre hilser på hinanden, lærere viser vej til knagerækker og køleskabe, og nogle elever er allerede i gang med at dele deler knus og ferieoplevelser med deres klassekammerater. To piger har også travlt med at sammenligne tandsæt, da de har opdaget, at de har tabt 'den samme' tand i løbet af ferien. Nogle af børnene ser dog beklemte og nervøse ud og vil helst ikke slippe hverken mors eller fars hånd.

"Godmorgen og velkommen til børnehaveklasserne", siger skoleinspektør Niels Christophersen, inden han bliver afbrudt af børnene, der højlydt protesterer og råber, at de altså går i 1. klasse nu.

Derefter bliver elevernes nye lærere præsenteret, ifølge inspektøren de sødeste og kønneste på hele skolen, og eleverne siver ind i deres nye klasselokaler.

 

Velkomst i klassen

Ved hver plads i 1.b ligger der en lille stak bøger, æbler med flag i og navneskilte pyntet med stjerner.  Nogle af børnene har travlt med at sætte klistermærket fra æblet på næsen og stikke flaget i håret, mens andre er meget optaget af bøgerne.

"Jeg glæder mig vildt meget til at se matematikbogen. I 0.klasse havde vi kun bøger på biblioteket", siger Marcus.

Inden forældrene bliver smidt ud af klassen, når de lige at tage et par billeder har deres små poder, give farvelkys og love eftermiddags-is, når skoledagen er forbi.

"Lad os så se at komme i gang med at læse", udbryder en af drengene, men det må vente lidt endnu. Den første dag bruges i selskab med klasselærer og pædagog, og dagens program er at dekorere kort til deres skuffer, og derefter skal de skrive og tegne i deres nye kladdehæfter.

 

I år er lærerne bedre forberedt

I det første år med den nye folkeskolereform, oplevede lærerne På Skolen på Duevej at halte bagefter med forberedelse og planlægning. 

"Sidste år gik en masse galt, blandt andet skemalægning i forhold til vikardækning, pædagoger og andet, men det største problem var, at lærerne ikke havde tid til planlægning. De flere undervisningstimer betød, at nogle af lærerne blev frustrerede i løbet af året, fordi de manglede forberedelsestid", fortæller viceinspektør Hans Nymarsk.  

Det har ledelsen forsøgt at ændre ved at hellige uge 27 til planlægning for lærere, hvor der ikke var andet på programmet. Også sidste uge - uge 32 - har også været brugt på at forberede skoleåret.  

"Vi har planlagt og planlagt og planlagt, så nu glæder jeg mig til,børnene kommer" siger Ditte Marie Kinger, der er klasselærer for 1.b.

Som noget nyt er lektiehjælp blevet obligatorisk for alle elever, og det betyder, at lektiehjælpen i stedet for at være placeret i blokke sidst på eftermiddagen nu er blevet en mere integreret del af skoledagen. Skolen arbejder med selvstyrende team med stor autonomi med egen skemalægning, så det er forskelligt fra årgang til årgang, hvordan lektiehjælp og faglig fordybelse er struktureret.