Anmeldelse

Sådan knækker udskolingseleverne koden til de svære fagtekster

Tilliden til folkeskolen skal styrkes gennem respekt for professionel viden og praksis, lyder et af de nationale mål for folkeskolen. Hvis forældrene vidste, hvilken ekspertise det kræver at uddanne unge til skarpe indholdslæsere, var vi godt på vej.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læsning er alle fags moder. Det ved ikke bare dansklæreren, men også andre faglærere, efter at der i en del år har været fokus på den faglige læsning og nødvendigheden af at tænke læsning ind i hele skolens fagrække. Klart nok, for hvis eleverne ikke har tilstrækkelige læseforståelsesstrategier, er det svært at tilegne sig ny viden i fagene, og når de når til udskolingens teksttunge fag som geografi eller samfundsfag, bliver det endnu mere vanskeligt at læse sig til viden og transformere den til kompetencer.

Fakta:

Titel: Sprogbaseret læsning

Forfatter: Mette-Maria Rydén

Pris: 318

Sider: 268

Forlag: Forlaget Læs

"Sprogbaseret læsning" er et program til at lære eleverne i de ældste klasser at læse på, mellem og bag linjerne og bruge deres energi rigtigt, når de læser. De skal lære hele tiden at søge efter meningen i teksten og kunne overvåge deres egen læsning – blandt andet ved at mestre de tre niveauer for kontekstafklaring: den kulturelle kontekst, situationskonteksten og den tekstlige kontekst.
Hvis tankerne vandrer eller bare går i stå, fordi eleven ikke har en forståelse af at stilladsere begreber som aflejring eller fotosyntese ovenpå, er det svært at lære noget om de fagområder, de knytter sig til. Tilsvarende kikser sammenhængsforståelsen, hvis de førfaglige ord, som binder teksten sammen, men ikke i sig selv har nogen semantisk værdi, stjæler opmærksomhed fra meningsskabelsen, fordi deres funktion er uklar.

Mette-Maria Rydén, der gennem en årrække har arbejdet med sammenhængen mellem læsning og læring, har med "Sprogbaseret læsning" tilpasset den australske metode Reading to Learn til en dansk kontekst. Materialet er først og fremmest et kompetenceudviklingsprogram for lærere, idet det er uhyre specialiseret, og man skal arbejde fuldstændig stringent med de temmelig komplekse læsepædagogiske principper, for at eleverne profiterer af det. Det er næppe et arbejde, man som dansklærer bør kaste sig ud i på egen hånd. Læsevejlederen skal i den grad på banen og har en helt afgørende rolle som kollegavejleder og igangsætter af de meget forberedelsestunge "pædagogiske loop".

Det kan undre mig lidt, at forfatteren ikke har valgt en mere direkte oversættelse af det australske program Reading to Learn – da det jo netop handler om at læse sig til læring. Men bortset herfra har jeg kun godt at sige om materialet, som rigtigt anvendt vil kunne gøre en forskel for mange udskolingselever og deres videre uddannelsesforløb.