Lærer til lærer

Udflugt til Flensburg

4., 5. og 6. klasserne fra Løgumkloster Distriktsskole har været på en heldagstur til Flensburg. Vi besøgte Schiffahrtsmuseum og Phänomneta, hvor eleverne fik kendskab til tysk i praksis.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fra 1. august har Tønder Kommune indført tidlig tysk, dette betyder at eleverne allerede fra 0.klasse skal møde det tyske sprog og kulturen. I forbindelse hermed valgte teamet omkring Mellemtrinnet at tage på tur til Flensburg. På denne måde kunne eleverne møde sproget og kulturen i praksis, og på egen hånd. Selvom 4. klasserne endnu ikke er begyndt på tysk undervisningen, var de en del af turen. På denne måde fik eleverne et sjovt og positivt møde med det tyske sprog.

Med på turen var 130 glade elever, som så frem til en anderledes dag i den gamle danske by. Elevernes første møde med byens danske historie var Nordertor, som er en del af den gamle bymur som blev rejst af Christian den 4. og er den eneste besvarede byport i Flenburg. Herfra begav eleverne sig på en mindre gåtur langs museumshavnen, hvor eleverne så, hvordan skibsbyggere tidligere arbejedede. Fra havnen gik eleverne ind på det nærliggende museum om skibsfart i Flensburg gennem tiden.

På skibsfartmuseet gennemførte eleverne et stjerneløb. Her lærte eleverne bl.a. om handlesruterne fra Flensburg og ud i verden og hvilken stor indflydelse Familien Dethleffsen havde på skibsfarten i byen. Eleverne fik også kendskab til Flensburgs rolle i Trekantshandlen.

Middagspausen blev afholdt på Hafen Spitze, hvor eleverne kunne spise madpakker, lege på legepladsen og købe ved den lille kiosk. Her oplevede flere elever, at det tyske sprog faktisk ikke er så svært.

Dagen blev afsluttet på Phänomenta, som er et oplevelsescenter, hvor eleverne gennem leg møder fysik, kemi, matematik og natur/teknik. Her fik eleverne mulighed for at opleve disse ting på egen hånd og eksperimentere med de opstillede forsøg.

Eleverne havde en god og læring dag i den dansk/tyske by. Målet med denne tur, var at give eleverne et positivt og anderledes møde med det tyske sprog og kulturen.

Skrevet af: Lilian Toft Jensen og Ditte Kusk Clausen.