Skolechef i Esbjerg Henrik Schou sætter pris på dialogen med lærerforeningen: "Jeg vil gerne kvittere for, at lærerforeningen har været principfast, men imødekommende", siger han.

Esbjerg: Ny partnerskabsaftale mellem lærere, pædagoger og kommunen

Esbjerg Kommune har sammen med BUPL og DLF indgået en partnerskabsaftale, der betyder, at de fire gange om året sætter sig ved samme bord og drøfter lokale skolepolitiske forhold. Lærerformand Kenneth Nielsen opfatter samarbejdet som et tegn på tillid og han håber, at lærerne på den måde kan være med til at påvirke folkeskolen i Esbjerg.

Publiceret Senest opdateret

Dette skal partnerskabet drøfte:

  • Hvorledes kan de forskellige pædagogiske fagligheder bedstunderstøtte elevernes læring og trivsel
  • Hvorledes kan organiseringen af elevernes dag i skolensundervisnings- og fritidsdel bedst fremme elevernes læring ogtrivsel
  • Hvorledes understøttes implementering af målstyret læring
  • Hvorledes arbejder vi bedst med en høj grad af inklusion.
  • Hvorledes udfoldes de pædagogiske fordringer iadministrationsgrundlaget indenfor den økonomiske ramme, der er tilrådighed

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fire gange om året har Esbjerg Kommune, Fagforeningen for pædagoger i Sydjylland og Esbjerg Lærerforening afsat tid til at mødes. Mindst et af møderne holdes sammen med Børne- og Familieudvalget. Parterne skal bruge møderne til blandt andet at diskutere, hvordan forskellige fagligheder bedst understøtter elevernes læring og trivsel, og hvordan inklusionen bedst støttes.

"Med Partnerskab om Folkeskolen ønsker Esbjerg kommune at invitere til et forum, hvor kommune og de faglige organisationer for skolens pædagogiske personale kan gå i dialog om at udvikle skolernes pædagogiske arbejde og skabe de nødvendige rammer for en dagligdag, der stræber efter at indfri de politiske mål, og hvor vi i fællesskab skaber de bedste rammer for den enkelte elevs læring og trivsel", står der i den aftale, parterne har indgået.

 

Henrik Schou, skolechef i Esbjerg, fortæller, at formålet med partnerskabet er at styrke samarbejdet mellem parterne og en fælles målsætning om en bedre skole.

"Vi har to ben at gå på, når folkeskolen i Esbjerg skal udvikle sig i den rigtige retning: Skolen skal være en god arbejdsplads, hvor medarbejderne trives, og det skal være et godt sted for eleverne, hvor de lærer mest muligt. Det lykkes bedst, når man lytter til hinanden og taler sammen rundt om samme bord", siger skolechefen.

Samarbejde er vejen frem

Formand for Esbjerg Lærerforening Kenneth Nielsen er glad for partnerskabsaftalen, som han håber kan være med til at give lærerne større indflydelse. Hans grundlæggende holdning er, at man ikke kan konflikte sig til en bedre situation, men at samarbejde er vejen frem.

"Vi skal samarbejde, og jeg ser dette partnerskab som min adkomst til at gøre opmærksom på, hvad der sker i skolen. Min indfaldsvinkel er, at det er nemmere at få ideer og ønsker opfyldt i samarbejde end i protest. Jo tættere jeg er på det politiske system, jo mere bliver der lyttet til mine medlemmers ønsker".

Han håber, at det nye partnerskab giver lærerne en fod indenfor, når der skal træffes beslutninger og diskuteres løsninger. 

"Det er vigtigt for mig, at vi ikke sidder i en krog og råber øv-bøv, men at vi er med i samarbejdet. Næste gang kommunen for eksempel tager et kig på budgettet, er mit håb, at lærerforeningen bliver indkaldt til at drøfte vores syn på sagen".

Han tilføjer, at samarbejdsstrategien også bar frugt, da lærerforeningen blev hørt, inden et nyt administrationsgrundlag for Esbjerg Kommune blev vedtaget tidligere på måneden, med blandt andet 400 timer afsat til forberedelse.

Esbjerg-lærere får 400 timer til forberedelse

Skolechef Henrik Schou sætter pris på den dialog, der har været med lærerforeningen:

"Jeg vil gerne kvittere for, at lærerforeningen har været principfast men imødekommende, og det er præcis sådan, en forhandling skal være. Jeg synes, vi har haft en god dialog og et fantastisk godt samarbejde".

Partnerskabet skal vise tillid til lærerne

Lærerformanden oplever partnerskabet som et ønske om samarbejde fra kommunens side og et forsøg på at vise lærerne tillid. Han understreger dog, at der er lang vej tilbage til det tillidsniveau, lærerne oplevede i 2013 før Lov 409 blev vedtaget og folkeskolereformen implementeret.

Skolechefen håber, at partnerskabsaftalen signalerer tillid til samarbejdet mellem både kommunen, pædagogerne og lærerne. Det er vigtigt for ham at vise tillid til folkeskolernes medarbejdere og sende et signal om, at der også bliver lyttet til deres stemmer:

"Jeg er helt klar over, at der ude på skolerne efter Lov 409 og folkeskolereformen har været en oplevelse af mistillid. Derfor er det meget positivt, at vi nu kigger hinanden i øjnene og sætter os ved samme bord for at tale om, hvordan vi kommer videre. Fremover vil vi fortsætte ad sporet med at lytte til hinanden og forbedre tingene henad vejen under de politiske og økonomiske rammer og mål, der er".