Debat

"Pedantisk målstyring kan ramme som en boomerang"

Det kan kun gå galt når man med regeringsindgreb, Lov 409 og folkeskolereform sætter lærerne under formynderi.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Overskriften kommer fra en artikel, om de erfaringer en ledelsesrådgiver hos Lederne har draget i en kosmetikvirksomhed, hvor målstyring og præstationsledelse har ødelagt trivslen og engagementet.

Jeg anser mekanismerne som generelle og Folkeskolen som det helt store eksempel på en slagmark hvor ekstrem topstyring og målstyring er i fuld gang med at afmontere de fleste læreres arbejdsglæde og trivsel og forringe kvaliteten af undervisningen og børnenes trivsel.

- Problemet opstår, hvis en nidkær performancekultur afløser en i forvejen sund kultur, hvor alle i organisationen samarbejder. Tager man ejerskabet fra medarbejderne, risikerer man at forværre i stedet for at forbedre, siger ledelsesrådgiveren."

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det kan kun gå galt når man med regeringsindgreb, Lov 409 og folkeskolereform sætter lærerne under formynderi og gør det mere vanskeligt for skolerne at samarbejde om at lave en god skole.

Dels fordi man har taget ejerskabet fra lærerne, men mindst lige så meget fordi man har i stadig større grad pålægger lærerne at synliggøre læringen for systemet gennem tiltag som "synlig læring", "målstyret undervisning" og "obligatoriske adaptive nationale test".

At mange er blevet tvunget til at undervise i over 30 lektioner om ugen og er pålagt fuld tilstedeværelse er tiltag der er udtryk for en mistillidsdagsorden, der vil ramme som en boomerang, fordi kvaliteten og trivsel vil falde for alle i folkeskolen, mens sygefraværet, lærerflugten og elevflugten fortsat vil stige.

Sæt fagligheden og børnene fri.

Rul den obligatoriske heldagsskolen tilbage.

Afskaf de nationale obligatoriske test.

Sæt et loft på antallet af undervisningslektioner.

Sæt skolerne og lærerne fri til selv at vælge pædagogik og didaktiske metoder.

Sådan skaber man engagement og samarbejde på skolerne om at skabe verdens bedste folkeskole for vores børn.

http://www.business.dk/ledelse/pedantisk-maalstyring-kan-ramme-som-en-boomerang