Formand for Foreningen Madkundskab Lone Carlson håber, at de nye ministerielle krav og de forenklede mål er alle et skridt i retning mod, at flere lærere bliver opkvalificeret i madkundskab.

Mange lærere i madkundskab mangler linjefag

Mere end 3 ud af 10 lærere, der underviser i madkundskab mangler kompetencer til at undervise i faget. Formand for Foreningen for Madkundskab tror, at de nye ministerielle krav og forenklede mål er et skridt i den rigtige retning mod, at madkundskab dækkes af lærere med de rette kompetencer.

Publiceret

Kompetencedækning 2014/15 

- Fysik/kemi: 93,5 procent

- Dansk: 92,4 procent

- Fransk: 89,6 procent

- Tysk: 87,0 procent

- Matematik: 85,3 procent

- Musik: 83,1 procent

- Engelsk: 82,6 procent

- Biologi: 78,5 procent

- Håndværk og design: 77,8 procent

- Idræt: 76,5 procent

- Samfundsfag: 67,5 procent

- Geografi: 67,0 procent

- Billedkunst: 65,8 procent

- Madkundskab: 65,7 procent

- Historie: 60,5 procent

- Natur/teknologi: 54,8 procent

- Kristendomskundskab: 42,2 procent

- Alle fag: 80,6 procent

Kilde: Undervisningsministeriet 

(Boks tilføjet 27/5 kl. 9)

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kun 65.7 procent af de lærere, der underviser i madkundskab har kompetencer, der svarer til linjefag, viser en ny opgørelse fra Undervisningsministeriet.

Kommuner bruger ikke alle efteruddannelses-millioner

Tallene passer meget godt overens med den opfattelse som formand for Foreningen Madkundskab Lone Carlson har af situationen.

"I læreruddannelsen fra 1998 lød meldingen, at nu havde man uddannet så mange hjemkundskabslærere, at man kunne fodre grise med dem. Derfor ændrede man udbuddet, hvilket er et paradoks, når man ser på det reelle tal for linjefagsuddannede i faget", lyder det fra Lone Carlson.

Hun mener, at mange lærere dækker faget, fordi de synes, det er hyggeligt. "Pandekager, pizza, spaghetti og burgere ryger hurtigt på menuen, og målene skeles der knapt til. Men de nye ministerielle krav og de forenklede mål er alle et skridt i den rigtige retning. Og jeg og alle øvrige interessenter skal være med til at tale faget op i de standarder, det ret beset befinder sig under".

Lone Carlson kender ikke til lærere i madkundskab, der får tilbud om at blive opkvalificeret i faget. Foreningen for Madkundskab udbyder kurser, der skal kvalificere undervisere i faget, men det er blevet vanskeligere at tilbyde kurserne.

"Ministeriet har vanskeliggjort det for os, og de øvrige faglige foreninger, ved at bortskaffe underskudsgarantien. Jeg har endnu ikke stiftet bekendtskab med reelle tilbud om at læse faget op", lyder det fra Lone Carlson.

Læs mere

Undervisningsministeriets notat: Kompetencedækning i skolen