Debat

Politikerne halverer kontrollen med folkeskolens skriftlige afgangsprøver

Politikerne vil spare 22 millioner kroner om året ved at sløjfe faglæreren som bedømmer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dagens Politiken.dk, kan man læse ovenstående.http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE2676647/politikerne-halverer-kontrollen-med-folkeskolens-skriftlige-afgangsproever/

Dette bringer mig til at komme med følgende kommentar.

Som beskikket censor er jeg nødt til at sige, at selvom vi er dygtige, så er vi ikke ufejlbarlige. Der bliver en meget stor risiko for at flere elever får en forkert karakter. Desuden er der en enorm mængde vidensdeling, der går tabt. I den nuværende ordning, konfererer censor og faglærer om de karakterer, hvor der er uoverensstemmelse. Det betyder at faglæreren bliver opkvalificeret fagligt gratis, da disse samtaler er indregnet i censors norm. Det betyder at faglærerne løbende bliver opdateret i tendenser og ændringer i bedømmelsen. Dette kan de bruge i deres videre undervisning, så eleverne altid modtager opdateret kvalificeret undervisning.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Når faglæreren ikke længere bliver opkvalificeret af censorerne, er skolerne nødt til at sende faglærerne på kurser, hvor de kan opnå den samme indsigt. Det er der helt sikkert ikke afsat penge til - resultatet er at lærerne ikke bliver opkvalificerede, og at eleverne ikke får undervisning, der svarer til kravene i bekendtgørelsen. Det vil pege hen på mere hetz mod lærerne - tja og det kender vi alt for godt.

At elevernes formand benytter sagen til at skyde på lærernes evne til at skelne skæg fra snot siger mere om hende end om lærernes evne til at se i gennem en elevs personlige udfordringer og udelukkende bedømme det faglige. Det er jo også derfor vi har et censorkorps. Censor er elevens garant for at den slags ikke passerer. Censor og lærer er sammen garanter for at der ikke sker menneskelige fejl. F.eks. hvis skolen ikke får sendt alle bilag til bedømmelse hos censor, men de ligger i lærerens kopi af opgaven - det har jeg oplevet. Det betød at eleven rykkede sig fra 4 til 10.

Det siger sig selv, at dette eksempel nok ikke er enestående. Med andre ord. Elevernes retssikkerhed og garanti for saglig og fair bedømmelse, er både tilfældig og lemfældig.  I en tid, hvor afgangskaraktererne får mere og mere betydning for eleverne med adgangskrav til EUD, og vel snart også til gymnasiale ungdomsuddannelser, er det endnu mere uforståeligt, at man vil behandle kommende generationer på den måde. Det kan I ikke være bekendt.

Det er en total hovedløs beslutning, som sætter elevernes retssikkerhed ud af kraft. Ingen heller ikke censorer er fejlfri. Der bliver fundet rigtig mange fejl under konfereringen mellem censor og lærer. Jeg oplever at der i gennemsnit typisk er 2 - 4 uoverensstemmelser mellem censor og faglærer pr. klasse eller i ca. 14 - 15 % af opgaverne. Er det hos de elever, der ligger i den lave ende af skalaen, så kan det få fatale følger for deres videre uddannelsesforløb.Det er mennesker vi har med at gøre - ikke robotter.

Jeg opfordrer alle faglærere og forældre til at anmode om aktindsigt i elevernes opgavebedømmelse med dertilhørende revurdering af. Det bliver det ikke mere smidigt af, men det giver mulighed for at eliminere fejl, der kan være fatale for eleverne.