Genrepædagogik er hot

Genrepædagogik kommer ind på førstepladsen i en undersøgelse af, hvad der for tiden er mest hot på literacyområdet. Faglig læsning og skrivning er nummer to.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For sjette år i træk har Dansklærerforeningen og Nationalt Videncenter for Læsning samarbejdet om at gennemføre Hot-undersøgelsen.

I år kommer genrepædagogik ind på førstepladsen, mens faglig læsning og skrivning indtager andenpladsen.

Hot samler og formidler 21 literacykyndiges bud på, hvad der er hot, og hvad der bør være hot inden for literacy - og deres begrundelser for disse bud.

"I dette års Hot-undersøgelse har vi specifikt bedt om bud inden for 'literacyområdet', fordi vi vurderer, at denne betegnelse er i tråd med de vinde, der blæser inden for de faglige og fagdidaktiske miljøer på børne- og ungeområdet, når det gælder skrivning, læsning og sprog", skriver Nationalt Videncenter for Læsning på sin hjemmeside.

Skal genrepædagogik lykkes, må læreren være fortrolig med metoden

HOT anno 2015

Årets Hot-liste ser således ud:

• Genrepædagogik (10 respondenter - 47 %)

• Faglig læsning og skrivning (7 respondenter - 33 %)

• Multimodal læsning (7 respondenter - 33 %)

• Tidlig literacy (7 respondenter - 33 %)

• Læremidler (7 respondenter - 33 %)

• Literacy som begreb (6 respondenter - 29%)

• Målstyret læse-og skriveundervisning (6 respondenter - 29%)

En strømpil

Dansklærerforeningen og videnscenteret understreger, at undersøgelsen er uvidenskabelig, men kan bruges som strømpil.

"Denne ganske uvidenskabelige undersøgelse kan være en god strømpil for dem, der ønsker at følge med i de standende diskussioner inden for læsning og skrivning og måske selv ønsker at bidrage til dem inden for deres eget professionsfelt", står der således i forordet til rapporten.

Undersøgelsen blev præsenteret på en konference om læsning i går i Middelfart. Du kan se den ved at klikke under Ekstra til højre for artiklen.

Læs mere

Læs Hot-undersøgelsen her.