Lærer til lærer

Specialisterne

På et DLF-kursus for sprognørder, har vi arbejdet med task-baseret undervisning. Vi har udarbejdet et forløb med fokus på at tale ud fra billeder, tilpasset specialundervisningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På specialområdet afhænger alt af dagsformen. Vi må gribe de sjældne ”lærings-nu’er” og snige læring ind af de små vinduer, når de åbner sig.Som lærere støtter vi naturligvis, men noget i de unges system kan kokse så meget, at de ikke magter opgaven og udfordringen alligevel.I arbejdet med disse unge, kan FFM og læringsmålsstyret undervisning virke en kende uoverkommeligt. Her virker det nok også en smule forlorent at snakke pre-task, task og post-task. Bare task er fint!

Hvis så der er hul igennem til vores unge, hjælper det narrative, det nærværende, det positive og muntre, det lokkende og forhandlende. For også specialskoleeleverne har ikke kun krav på, men også brug for læring – at blive set og hørt; de kan det bare kun i små doser.

Med udgangspunkt i ovenstående, vil vi alligevel gerne give et bud på en ”mini-task” under overskriften ”Small steps towards the final exam” efter devisen – Rom blev ikke bygget på en dag, men den blev bygget, og miraklernes tid er ikke forbi.Der er elever der klarer FSA og får en god oplevelse. Sidstnævnte er, med vores briller på, det vigtigste.

Forfattet af:

Solvejg E. Bruun, Helhedstilbudet Brøndagerskolen

Trine N. Mullins, Helhedstilbudet Brøndagerskolen

Katinka Steimle, Storskovens interne skole

Ekstra: