Vil en fælles naturfagsprøve få flere eller færre elever til prøve i naturfag, spørger Alex Ahrendtsen fra Dansk Folkeparti undervisningsministeren. Flere, svarer hun.

Antorini: Ja, fælles naturfagsprøve vil hæve elevers niveau

Dansk Folkeparti har forbindelse med behandlingen af lovforslag om en fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi spurgt undervisningsministeren om sådan en prøve vil hæve niveauet for eleverne. Ja, svarer hun, en evaluering af et tidligere forsøg viste, at eleverne præsterede højere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I skoleårene 2010/2011 og 2011/2012 blev der gennemført forsøg med en praktisk-mundtlig fællesfaglig naturfagsprøve og her viste evalueringen bedre resultater for eleverne end ved den eksisterende fysik/kemi-prøve, lyder svaret fra Christine Antorini til Alex Ahrendtsen fra Dansk Folkeparti.

Ministeren har svaret på tre spørgsmål fra Alex Ahrendtsen i forbindelse med udvalgsbehandlingen af forslag til lovændring på området.

"Evalueringen viste også, at mange elever blev motiveret af en fællesfaglig prøveform, og at prøveformen styrkede elevernes forståelse af, hvordan fagene kan bruges i hverdagen og virkeligheden uden for skolen. Evalueringen viste disuden, at den fællesfaglige prøveform medførte, at alle tre naturfag blev taget lige alvorligt", skriver undervisningsministeren i svaret.

Derfor vurderes en fælles prøve i de tre naturfag at ville hæve niveauet for eleverne. De skal ikke blot bedømmes ud fra de enkelte fags færdigheder, viden og kundskaber, men også ud fra deres evner til at kombinere deres komptencer på tværs af fagene. Ministeren skriver, at en fælles prøve ikke vil gøre undervisningen mindre teoretisk.

Blog: Ulven kommer! Er den fælles prøve alvor denne gang?

Alex Ahrendtsen har også spurgt, om en fælles naturfagsprøve vil få flere eller færre elever til prøve i naturfag end tidligere. Her svarer ministeren at den foreslåede ordning vil betyde, at flere elever kommer til prøve i fagene fysik/kemi, biologi og geografi.

Også påvirkningen af undervisningen i naturfag spørger Dansk Folkeparti til. Her svarer undervisningsministeren, at prøver "generelt virker disciplinerende og motiverende på både elever og lærere i forhold til den daglige undervisning. Desuden virker prøverne i udpræget grad styrende i forhold til tilrettelæggelsen af undervisningen, særligt i anden halvdel af 9. klasse, hvor de fleste lærere bruger meget tid på decideret prøvetræning".

Igen henviser Christine Antorini til evalueringen, der viste, at prøveformen styrker samarbejdet mellem naturfagene, og at lærerne fortalte, at de var nødt til at tænke i temaer på tværs af fagene. Hun understreger også i svaret, at det er vigtigt, at eleverne kan belyse en konkret problemstilling, der ofte går på tværs af fagene.

Lovforslag om tværfaglig naturfagsprøve fremsat i dag 

 

Læs mere

Læs ministerens svar her