Debat

Sæt Kritikken Fri!

Der er behov for, at kampen for den faglige ytringsfrihed blæses igang.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det vrimler med historier i Folkeskolen med historier om lærere, som har mødt en påtale, når de har forsøgt sig med faglig kritik af diverse tiltag. Andre faggrupper oplever det samme - er der først skabt konsensus i de politiske og ledelsesmæssige systemer, så må der ikke tales imod. 

Der tales om 'forandringsmodstand', og antydes dermed, at eventuel kritik ikke lødig, da den blot skyldes frygt for forandring. Modstanden mod selve tiltaget høres således ikke. Og tiltaget kan ikke debatteres, da det ligges frem som værende 'det rigtige', 'det nødvendige eller 'det bedste' og hvor alternativer ses som modsætningen til dette. Der er altid flere rigtige veje at gå, og i et demokrati debatterer man hvilken af dem man skal vælge, det betyder ikke, at den valgte vej nødvendigvis er den rigtige, eller at de andre veje var forkerte. 

Kritik af ideer, teorier, tiltag og metoder skal ikke bare tåles, den skal ønskes, også selvom det kan være ubehageligt. Man sender sit projekt ud i verden og håber på, at det har ben at gå på, men man risikerer også, at det bliver målt og vejet, og fundet for let, måske endda helt uberettiget.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Den frie forskning er en vigtig del af vores demokrati. Hvis vi skal kunne stole på videnskaben, så skal den være uafhængig og ikke farvet af skiftende regeringers ideologier eller af økonomiske interesser. Det fordrer bl.a. at lektorer, forskere, professorer osv. som er er ansat på et universitet kan tale frit og udøve faglig kritik uden andre restriktioner end de videnskabelige.

Det er en forudsætning for et velfungerende samfund, at de professionelle - læger, lærere, politibetjente, pædagoger, sosu-hjælpere osv. har mulighed for at udøve faglig kritik af fx nye tiltag, ledelsesmæssige beslutninger eller økonomiske rammer. Deres faglige stillingtagen sikrer nemlig, at der sker færre fejl, og at det medmenneskelige vinder over systemer.

De sager vi har hørt om i medierne er kun toppen af isbjerget. Efter at have fået en påtale, vælger mange lærere at stoppe med at ytre sig. Det er meget omkostningsfuldt at fortsætte, selvom påtalen er ubegrundet - fremtidig job og karriere er truet. De fleste af de sager vi har hørt om, er netop også fra lærere, der pga af udsigt til snarlig pension har haft råd til at tage kampen. Historierne fra de andre er endnu ikke blevet fortalt. Det håber jeg at de bliver. Sæt kritikken fri! Del fortællingernerne! Støt hinanden!

#SætKritikkenFri har en facebookside og en Twitterkonto @KritikkenFri. Følg os.