Forældre, medarbejdere og elever har oplevet en stor forandring i børnenes dagligdag, efter at Storebæltskolen for tre år siden indkøbte iPads til alle elever.

iPads gør børn med særlige behov til aktive medspillere i skoledagen

Eleverne på Storebæltskolen i Korsør er blevet mere aktive medspillere og initiativtagere, efter at de er begyndt at bruge iPads i undervisningen. Også forældrene oplever en udvikling hos deres børn med særlige behov og kognitive udfordringer. I morgen deler skolen ud af sine erfaringer med iPads på en udsolgt konference.

Publiceret
Ved hjælp af et program til iPad'en kan kan eleverne på Storebæltskolen selv udtrykke deres behov.

mråder, som iPads kan opfylde

Kommunikation mellem skole og hjem:

Programmer kan fungere som kontaktbog mellem skole og hjem. Vedat supplere med billeder og videoer kan forældrene følge barnetsskoledag meget tættere. Skoledagen kan også formidles gennem sangog fortælling. Underviseren fortæller i jeg-form, hvad eleven harlavet, som eleven kan afspille for forældrene, når de kommer hjem.Forældrene gør det samme retur.

Kommunikation:

Hver enkelt iPad tilpasses den enkelte elev, og eleverne kanselv træffe valg ud fra, hvad de har lyst til.Kommunikationsprogrammer giver dem mulighed for at kommunikerederes behov (sult, tørst) og følelser (lad være med at drille mig),uden at andre skal gøre det for dem.

Undervisning:

Forskellige bøger og generelle opgaver kan tilpasses ogmålrettes den enkelte elev.

Kort om storebæltskolen

Storebæltskolen tilbyder vidtgående specialundervisning tilelever med generelle indlæringsvanskeligheder begrundet iudviklingshæmning. Skolen omfatter 0. til 10. klasse og har pt. 88elever.

Alle elever har - set ud fra et undervisningsmæssigt synspunkt -generelle indlæringsvanskeligheder som det primære handicap. Enrække elever har desuden sekundære handicap som nedsat hørelseeller syn, autisme, spasticitet, emotionelle problemer og epilepsi.Eleverne bor hjemme eller på døgninstitutioner og køres til og fraskole hver dag.

 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke nemt at udtrykke tanker og følelser, når man ikke har noget sprog. På Storebæltskolen, der er en specialskole for udviklingshæmmede børn, har både forældre, medarbejdere og elever oplevet en stor forandring i børnenes dagligdag, efter at skolen for tre år siden indkøbte iPads til alle elever.

"Flere af vores elever har intet eller et meget begrænset verbalt sprog. Derfor har de oplevet stor frustration, når omgivelserne ikke forstod dem, men med en iPad har de fået en stemme. Gennem en række undervisningsprogrammer med blandt andet videoer, billeder og små lydklip kan de kommunikere deres tanker og behov i langt højere grad både med os og deres forældre", fortæller lærer Birgitte Ellegaard Hartmann, som var med til at indlede skolens tilbud om alternativ supplerende kommunikation med fokus på iPads som kommunikationsredskab.

Eleverne smækker mindre med døren

Storebæltsskolen har oplevet en stor ændring hos eleverne, efter at lærerne begyndte at bruge iPads i undervisningen.

"De er blevet meget mere motiverede for selv at tage initiativ til at kommunikere og gøre ting. Nu oplever de, at de bliver forstået. Derfor ser vi heller ikke længere på samme måde, at eleverne reagerer fysisk og for eksempel smækker med døren, når vi ikke kan forstå, hvad de vil. Nu er alle aktive medspillere. En iPad er også med til at forberede eleverne på hverdagen efter skolen, da de bliver knap så afhængige af både medarbejdere og forældre. Nu kan de selv - og de vil selv", siger Birgitte Ellegaard Hartmann.

Forældrene kan bedre følge med i børnenes dag

Det er ikke kun på skolen, at iPads gør en forskel for eleverne.

"Forældrene er meget begejstrede for, at vi har indført iPads i undervisningen. Ved hjælp af programmer, film og billeder kan de følge deres børns dag på en helt anden måde end tidligere, hvor rigtig meget kommunikation gik gennem os", siger Birgitte Ellegaard Hartmann.

Konference er igen totalt udsolgt

Storebæltskolen bruger ikke kun iPads i undervisningen. Skolen udvikler også selv apps og delte for et år siden ud af sine erfaringer om at brug iPads på specialområdet på en konference for fagfolk. Det blev en stor succes med 175 deltagere og 100 på venteliste.

Specialskole fylder 175 pladser på konference om iPads

Der er igen totalt udsolgt, når skolen i morgen afholder en ny konference, iPad Vision 2015. Dagen begynder med et udpluk af foredragsholdere, som deler ud af deres viden indenfor det praktiske, forskningsmæssige og fremtidssigtede. Derudover kan deltagerne besøge 12 workshopper og høre om blandt andet iPad er vores stemme, iPad i undervisningen af ordblinde, Skab filmmagi med eleverne og Skab multimedie-bøger med Book Creator.

Læs mere om konferencen via linket til højre for artiklen.

Læs mere

Konferencen på Storebæltskolen

Powered by Labrador CMS