"Et så stort udviklingsarbejde tager tid", sagde undervisningsminister Christine Antorini, da hun i går mødte lærere, ledere og andre skolefolk til dialogmøde om skolereformen.

Undervisningsministeren samler reformerfaringer

Christine Antorini har inviteret skolefolk til speed-erfaringsindsamling tre steder i landet i april. Emnerne er åben skole, bevægelse, understøttende undervisning og lektiehjælp, og målet er at klæde Undervisningsministeriet bedre på til at støtte skolerne i arbejdet med at implementere skolereformen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi har brug for den løbede tilbagemeldinger og idéudveksling", siger undervisningsminister Christine Antorini til de omkring 70 lærere, pædagoger, skoleledere og medlemmer af partnerskabet omkring folkeskolen, som mandag klamrede sig til hvide plastkopper med varm kaffe i en stor kold sal på Tinderhøj Skole i Rødovre.

Leder af læringskonsulentkorpset i Undervisningsministeriet Anders Andersen ledte deltagerne gennem det tre timer lange møde.    

"Vi skal finde frem til, hvad det er for udfordringer, I står med på skolerne og bringe det tilbage til ministeriet. På den måde kan vi understøtte jer bedst muligt", siger han og fortæller, at man i de første to år af reformen fra Undervisningsministeriet har sat gang i vejledningsprojekter i 76 kommuner.

Ministeriet holder gå-hjem-møder om fælles mål

Inspirationsudveksling  

Deltagerne bliver præsenteret for flere eksempler fra skoler over landet. Nova-skolen fra Vejle fortæller blandt andet om, hvordan det er lykkes ved ihærdig indsats at få eleverne til at løse opgaver for erhvervsdrivende som led i et åben skole-samarbejde. Kirsebærhavens Skole i Valby fortæller om valgfaget Minilab, hvor eleverne laver stop-motion-film med modeller, eleverne selv har designet.

"Det er dejligt at få konkrete eksempler på, hvordan det foregår andre steder", siger lærer Charlotte Westerlund fra Herstedøster Skole i Albertslund. "Jeg vidste ikke så meget om åben skole i forvejen. Nu begynder vi at snakke om, hvad vi kan gøre på vores skole. Alene det er et lille skridt på vejen".

I workshoppen får hun og hendes teamkollega pædagog Jonas Christian Andersen mulighed for at fortælle skolechef Henriette Krog om deres hverdag.

"Det er supergodt for mig at høre om, hvad der sker. Det giver et spejl til forvaltningen. Det ville være godt, hvis vi også kunne gøre sådan noget derhjemme, så vi kunne dele viden og komme videre", siger Henriette Krog.  

Men hun er lidt i tvivl om målet med dagen.

"Man kan godt tænke lidt. Er det her for os? Eller er det for ministeriet?".

Rosenrødt billede

Maja Piil fra Lindeskovskolen i Nykøbing F synes, det er spændende at høre om andres erfaringer, men er også kritisk over for arrangementet.  

"I får det til at lyde så rosenrødt. I bliver nødt til at forstå, at vi som lærere er presset på tid. Vi vil gerne udvikle undervisningsmaterialer og portaler, men vi har ikke tid til det", siger hun.

"Når man har samlet så mange mennesker, og nogle af os har rejst langt, så kunne man godt have forlænget tiden.  Det ville være rigtig godt, hvis vi kunne fordybe os lidt mere. Vi har jappet det igennem", siger hun ved afslutningen, hvor ministeren igen er i salen.

"Vi prøver at sætte netværk og viden i spil, som man så kan gribe lokalt. Dilemmaet med en travl skoledag er, om det skal være en hel dag eller en halv dag. Vi skal være skarpe på, hvor kan man finde den viden, og hvor kan man finde de skoler, hvor man kan lære af hinanden", lød det fra Christine Antorini, der opfordrer deltagerne til også efterfølgende at dele viden.  

Ministeren: Udvikling tager tid

"Et så stort udviklingsarbejde tager tid", siger ministeren, der er blevet overrasket over, at der blandt lærerne er så stærk motivation til at lave skræddersyede forløb til eleverne.

"Vi skal finde balancen mellem det skræddersyede, og der hvor man også deler det og skal bruge noget, som andre har lavet som virker godt. Det tror jeg er en stor kulturændring på skolen", siger ministeren og understreger, at det forudsætter, at skoledagen organiseres, så lærere og pædagoger faktisk kan mødes.

En deltager vil vide, om ministeriet gør noget for at forberede, at lektiehjælp bliver obligatorisk efter et valg.

"Når man kan organisere det sådan, at det bliver en obligatorisk del af skoledagen, vil det forhåbentlig løse nogle af de problemer, der vitterligt er", siger Christine Antorini og fortsætter: "Valget kommer, og det bliver noget, man kan tænke ind i den samlede skoledag senest fra efteråret 2015".

Anders Andersen lover, at ministeriet vil arbejde videre med de input, som de får fra skolefolkene.

"Der vil blive nedsat fokusgrupper, hvor vi arbejder videre med det, der er kommet frem i dag. Så vi på bedst muligt kan lave materialer og inspiration, som I kan bruge ude på skolerne", siger Anders Andersen.

Powered by Labrador CMS