"Den læringsmålstyrede undervisning skal tilpasses elevernes funktionsniveau, og der kan for specialklasser udarbejdes særlige læseplaner, som tager højde for elevernes udviklingstrin og funktionsniveau", skriver Christine Antorini i sit svar til børne- og undervisningsudvalget.

Antorini: Elever på niveau med førskolebørn er omfattet af folkeskolens krav

Seks fynske specialskoler efterlyser særlige mål for deres elever med generelle og specifikke indlæringsvanskeligheder eller med multiple funktionsnedsættelser. Men skolerne kan bruge de forenklede Fælles Mål til at fastsætte læringsmål for elever med et funktionsniveau svarende til førskolebørn, mener undervisningsministeren.

Publiceret

Her bliver specialskolerneudfordret

Generelt:

Forståelse for og viden om elevgruppen

Vi oplever, at vores område - både nationalt og kommunalt- erblevet "glemt" i forhold til inklusionsdagsordenen. Vores skolerrepræsenterer en stor del af de fem procent af alle elever, derikke fortsætter i en almen ungdomsuddannelse. Denne elevgruppe skalogså have en undervisning, der lever op til målet om, at alleelever skal blive så dygtige, som de kan. Det er derfor vigtigt atfå en debat om, hvad minimumskravet er til godspecialundervisning.

Specifikt:

Kompetenceudvikling

Det er vigtigt, at eleverne møder få faste voksne i deresundervisning. Det kan derfor være vanskeligt at honorere kravet om,at lærerne skal have undervisningskompetence i alle de fag, deunderviser i. Herudover har de brug for andre former forundervisningskompetencer, der ikke nødvendigvis er relateret tildet fagspecifikke område, for eksempel logopædi, audiopædi,neuropædagogik, udviklingspsykologi og relationskompetence samtgenerel viden om undervisning af elever med specifikkediagnoser.

Trivselsmålingerne og test

Et af visiteringskriterierne til vores skoler er elevens iq. Detbetyder, at en stor del af eleverne skal have endog meget storhjælp til at udfylde nationalt stillede test og den netop udsendtenationale trivselsundersøgelse. Skolerne har fraUndervisningsministeriet fået en tilbagemelding om, at vi skalforetage individuelle vurderinger af, om eleverne skal deltage itrivselsundersøgelsen, men målinger, hvor under halvdelen afeleverne deltager, giver ikke mening. Der bør udarbejdes nationaleudgaver af trivselsundersøgelser, test og evalueringsredskaber tilspecialskolernes målgruppe, alternativt at skolerne skal havemulighed for bruge eget materiale, som er udviklet på baggrund afmange års erfaring og viden.

Fælles Forenklede Mål

I de Fælles Mål har man ikke tænkt ind, at en del af voreselever har et funktionsniveau, der ligger fra nul til seks år. FynsAmt udarbejdede i sin tid læseplaner for specialskolerne, somskolerne har taget udgangspunkt i i deres undervisning. For at denationale Fælles Mål også kan være brugbare for specialskolerne, erdet vigtigt at tænke vores målgruppe ind i både beskrivelse ogevaluering af målene.

Kilde: De seks fynske specialskolers henvendelse tilFolketingets børne- og undervisningsudvalg.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Specialskolerne fra Fyn har haft foretræde for Folketingets børne- og undervisningsudvalg, hvor de fremlagde de udfordringer, de møder i forhold til skolereformen. De mener blandt andet, at politikerne har glemt, at nogle af deres elever har et funktionsniveau fra nul til seks år.

Fynske specialskoler efterlyser forenkledde mål til deres elever

"Hvis vores elever ikke kan leve op til kravene, kan vi fritage dem. Men der er ikke nogen kvalitet i en fritagelse, for hvornår er det så, vi lykkes med vores undervisning", sagde skoleleder Annie Nielsen fra Rævebakkeskolen i Nyborg til folkeskolen.dk i marts.

På vegne af specialskolerne har hun tilbudt Undervisningsministeriet, at de sammen formulerer enklere Fælles Mål for deres elevgrupper.

Der kan udarbejdes særlige læseplaner for specialklasser

Efter mødet spurgte udvalget undervisningsminister Christine Antorini (S), om hun kan bekræfte, at specialskolerne ikke kan anvende Forenklede Fælles Mål, men skal anvende de nationale Fælles Mål.

Det er der kommet et fire sider langt svar ud af, hvor ministeren gennemgår henvendelsen fra Fyn punkt for punkt. Christine Antorini understreger blandt andet, at den forenkling og præcisering, som der er sket af Fælles Mål i forbindelse med skolereformen, skal understøtte, at både fagligt stærke og fagligt svagt elever opnår et højere fagligt niveau. Undervisningsministeriet er derfor uenigt med skolerne i, at de forenklede Fælles Mål ikke kan bruges til at fastsætte læringsmål for elever med et funktionsniveau svarende til førskolebørn.

Specialskoler kan betragte sig som spydspidser i arbejdet med reformen

"Den læringsmålstyrede undervisning skal tilpasses elevernes funktionsniveau, og der kan for specialklasser udarbejdes særlige læseplaner, som tager højde for elevernes udviklingstrin og funktionsniveau", skriver Christine Antorini og tilføjer, at ministeriet vil mødes med de seks specialskoler om at udarbejde særlige læseplaner.

Kvaliteten af specialskolernes undervisning skal udvikles

De fynske specialskoler oplever, at deres område bliver "glemt" i debatten om inklusion, men Christine Antorini afviser, at hun ikke er opmærksom på specialskolerne.

Hun henviser til projektet "Kvalitet af undervisningen på specialskoler", som Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI og Aarhus Universitet gennemførte for Undervisningsministeriet fra januar 2013 til februar 2014.

Forskere: Kommunerne skal samarbejde med specialskolerne om elevernes faglige udvikling

"Afrapporteringen peger på, at kvaliteten af undervisningen på specialskoler skal fastholdes og udvikles yderligere, for at alle elever bliver så dygtige, som de kan, og en række forskere i specialpædagogik og uddannelse har udpeget fem centrale fokusområder for den videre udvikling af kvaliteten", skriver Christine Antorini.

Specialskolerne skal styrkes på fem områder

Forskerne peger på disse fem områder:

  • Samarbejde med kommunen om mål for skolen og for elevernes faglige udvikling.
  • Prioritering af elevernes faglige udvikling.
  • Evaluerings- og testkultur.
  • Udvikling af personalets kompetencer.
  • Samarbejde med andre skoler, herunder almenskolerne.

"Det er på disse områder, der er mulighed for at styrke skolernes praksis. Projektet viser for eksempel, at klare mål for skolen og elevernes faglige udvikling er centralt i udvikling af kvalitet, men at cirka en tredjedel af skolerne kun drøfter elevernes faglige udvikling med kommunen på årsbasis eller sjældnere", konstaterer Christine Antorini.

Inspirationsmateriale på vej til specialskolerne

De seks specialskoler peger netop på, at det er op til den enkelte kommune og i mange tilfælde den enkelte skoleleder at definere kvaliteten af undervisningen. Men Undervisningsministeriet følger projektet om kvaliteten af undervisningen op med et inspirations- og vejledningsmateriale, som kommer til at ligge på læringsportalen emu.dk.

Specialskoler tilpasser reformens krav til eleverne

"Materialet udarbejdes i samarbejde med blandt andet Samrådet af Specialskoleledere og inddrager overordnet de temaer og udfordringer, der indgår i henvendelen fra specialskolerne på Fyn", lover undervisningsministeren.

Materialet skal være klar til næste skoleår og kommer også til at handle om evaluering og evalueringskultur i specialundervisning.

Særlige emner bør ikke spænde ben for fagspecifik efteruddannelse

Det er vigtigt, at eleverne møder få faste voksne i deres undervisning, fremhæver de fynske specialskoler. Det kan derfor være vanskeligt at leve op til kravet om, at lærerne skal have undervisningskompetence i alle de fag, de underviser i, for der er også brug for lærere med kompetencer i for eksempel logopædi og udviklingspsykologi og med viden om undervisning af elever med specifikke diagnoser.

Ledere af specialskoler føler sig ladt i stikken af skolereformen

Christine Antorini anerkender, at specialskolernes lærere kan have behov for efteruddannelse i særlige emner, men det bør ikke betyde, at den fagspecifikke efteruddannelse nedprioriteres.

"Det kan for eksempel være til stor gavn at have viden om læse-, stave- og matematikudvikling i undervisningen af elever med særlige behov", skriver hun og tilføjer, at den enkelte kommune har ansvaret for at udvikle medarbejdernes kompetencer, så der er størst mulig sammenhæng med folkeskolens mål og behov.

Se hele svaret fra Christine Antorini via linket til højre for artiklen.

Fynsk skoleleder: Antorini er dobbelttydig i sit svar om mål for vores elever

 

Læs mere

Christine Antorinis svar til de fynskespecialskoler

Powered by Labrador CMS