Debat

Skolens formål - kompetenceudvikling eller tilværelsesoplysning?

Forenklede Fælles Mål er funderet i en kombination af kompetencetilgang og læringsmålsdidaktik, som er i modstrid med skolens brede formål.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Artiklen er bragt i Nyt Dansk Udsyn i april 2015 og kan læses her: http://nyt-askov.dk/wp-content/uploads/2015/04/nyt-dansk-udsyn-nr-9-OD-ver-2.pdf

I artiklen præsenteres en pædagogisk-filosofisk kritik af kompetencebaseringen af vores fælles skole. Kritikken funderes i en indledende definition af kompetencebegrebet, og baserer sig på en analyse af kompetencetilgangens betydning for undervisningens indhold og mål, dens betydning for skolens alment dannende opgave, og dens betydning for det menneskesyn skolen bygger på. 

Artiklen argumenterer for at vi, hvis vi vil en skole der har tilværelsesoplysningen som formål, hvor undervisningens indhold er den fælles verdens ting, hvor undervisningens mål er fleksible og løbende tilpasses og udvides, hvor der er rum for den almene dannelse, og hvor det enkelte menneske betragtes som værdifuldt i sig selv, må gøre op med idealet om det kompetente menneske. Vi må insistere på inkompetencen og den almene dannelse, på nysgerrigheden, på ligeværdigheden og på tilværelsens store spørgsmål som den risikofyldte og smukke grund for vores undervisning.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Powered by Labrador CMS