Anmeldelse

Mikkel / Christopher / Le Chat / Zlatan

Tæt på elevernes eget liv

Ny bogserie til begynderfransk skiller sig ud ved at handle om emner, som eleverne allerede kender og interesserer sig for. Og det er en god ide.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Turbine Forlaget udkommer nu med en fransk version til den hidtil engelsk-tyske serie "Min første bog". Med "Mon premier livre" tilbydes elever på begynderniveauet nu fire små bøger fra fire danske forfattere: "Christopher" (om den danske sanger), "Mikkel" (om den danske håndboldspiller), "Zlatan" (om den svenske fodboldspiller) og "Le Chat" (om katte i al almindelighed).

Fakta:

Titel: Mikkel / Christopher / Le Chat / Zlatan

Forfatter: Peter Bejder/ Ida Knudsen / Asker Hedegaard Boye / Per Straarup Søndergaard

Pris: 130

Sider: 16

Serie: Mon premier livre

Forlag: Turbine Forlaget

Bøgerne er egentlig udvidede hæfter med meget simpel tekst, der ikke understøttes af en ordliste, men er suppleret af underbyggende og meget relevante fotos fra virkeligheden. Det essentielle for nybegynderen – og her vurderer jeg denne til at være en elev med et halvt års fransk bag sig – er selve teksten, der for alle fire bøger består af korte sætninger med yderst basale sætningskonstruktioner i nutid (og enkelte i imparfait for den beskrivende fortid).

"Mon premier livre" vil fungere rigtig udmærket på franskholdet, hvis læreren forinden giver eleverne de fornødne gloser – og det er hurtigt gjort, men det er ikke desto mindre nødvendigt. Der er både gloser og elevaktiviteter til alle bøgerne. De ligger til fri download på forlagets hjemmeside. Når det er gjort, er der masser af muligheder: Teksterne i bøgerne er så korte og overskuelige, at de kan bruges i små grupper for elever, der har brug for at arbejde selvstændigt eller få en lille (faglig) pause fra fællesskabet – og her har der hidtil ikke været valg på alle hylder.

Emnevalgene er også interessante, fordi man endelig har tænkt den tanke at lade fransk være en metode til at forstå verden også uden for det franske; oftest læses fransk ind i det franske, og her fungerer fransk altså som en vej ind i elevernes egen forståelsesramme. Hatten af for det!