"Når vi ser rundt omkring i landet, hvordan det er gået, er vi ikke trygge ved situationen”, siger kredsformand i Køge Pernille Nørgaard.

Køge vil ikke forlænge samarbejde med lærerne

I år har Køge Kommune og den lokale lærerkreds haft et fælles samarbejdsgrundlag om lærernes arbejdstid. Lærerne har tydeligt i en evaluering ønsket at forlænge den ramme, men kommunen siger nej.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Skolerne i Køge er meget forskellige. Vi vil gerne have det lokale særpræg. Det er ikke os, der skal bestemme. Det skal man gøre på den enkelte skole", siger formand for skoleudvalget i Køge Kommune Helle Poulsen fra Venstre. "Enhver leder ved godt, at det at skabe god skole kræver forberedelse, og forberedelsen skal være samlet, så der ikke er et kvarter her og et kvarter der. Det er også det, man har aftalt mellem KL og DLF".

Køge byråd går imod lærernes anbefaling

Byrådet tog i tirsdag med et snævert flertal beslutningen om, at det næste skoleår er skolelederne, der i samarbejdet med MED-udvalgene, skal sætte rammerne for lærernes arbejdstid. Formand for Kreds 44 Køge og Stevns Pernille Nørgaard ærgrer sig over kommunens beslutning.

"Det er spøjst. Jeg er forundret. Når de centrale parter forsøger at møde hinanden som man har gjort ved at indgå en aftale i overenskomsten, så er det så ærgerligt, at man i Køge overhovedet ikke vælger at lytte til, hvad lærerne ønsker. Lærerne føler sig simpelthen totalt kørt over igen", siger hun og henviser til, at der netop har været en evaluering af samarbejdsgrundlaget om lærernes arbejdstid i Køge.

"Evalueringen viser entydigt, hvad lærerne gerne vil. Vi vil fortsætte, men det har man ikke ønsket. Lederne vil noget andet. De vil ikke have nogen rammer".

 Loft for undervisningstiden

Kommunens udmelding bevarer loftet over undervisningstiden på 850 undervisningstimer per lærer om året. Håndteringen af lærernes arbejdstid lægges ud til skolernes MED-udvalg med henblik på, at parterne her skal blive enig om arbejdstiden på den enkelte skole. Dermed bliver der gjort op med, at alle lærere i Køge indtil nu har været sikret minimum ni timer om ugen til egen forberedelse - ordningen blev kaldt en 31-9 ordning, baseret på et tilstedeværelseskrav på 31 timer om ugen.

Lærerne i Køge er sikret tid til forberedelse

Helle Poulsen, som selv er lærer, tror på, at arbejdstiden bedst tilrettelægges i MED-udvalg.

"Vi har valgt, at der fortsat skal være et loft for antallet af undervisningstimer på 850 om året. Det er stadig højt. Men det skal lederne leve op til. Så kan de i MED-udvalget finde ud af, om det passer bedst med tilstedeværelse 35-5 eller 31-9 eller 40-0", siger Helle Poulsen og understreger: " Vi har meget høje forventninger til, at lederne kan finde en løsning i samarbejde med medarbejderne. Vi vil ikke have ledere, der tromler medarbejderne".

Frygt for store forskelle mellem skoler

Men Pernille Nørgaard frygter, at udmeldingen vil skabe meget forskellige vilkår på skolerne.

"Vi har en kæmpebekymring. Efter 1. august er der 14 skoler i Køge. Vi risikerer at få vidt forskellige arbejdsvilkår på de 14 skoler. Nu har vi sikret ro til at implementere folkeskolereformen, og nu er jeg bekymret for, at fokus vil gå fra reform til arbejdstid, og så har så er vi lige vidt. Når vi ser rundt omkring i landet, hvordan det er gået, er vi ikke trygge ved situationen".

Pernille Nørgaard skal mødes med forvaltningen for at diskutere de 15 punkter, som er den del af det arbejdstidspapir, som KL og Lærernes Centralorganisation blev enige om ved overenskomstforhandlingerne. Også tillidsrepræsentanterne skal klædes på til, hvordan punkterne kan bruges i samarbejdet med skolelederne.

"Vi bliver nødt til at gennemgå Lov 409 igen med tillidsrepræsentanterne. Vi skal finde ud af, hvordan vi drøfter de 15 punkter". 

Powered by Labrador CMS