Faseopdelingen er noget af det, der ikke står lysende klart for lærerne i de nye forenklede Fælles Mål

Første erfaringer med nye Fælles Mål: Forenkling, men også forvirring

Når Fælles Mål for fx dansk i 1. og 2. klasse er delt op i faser - fase 1 og 2 - betyder det så, at fase 1 gælder 1. klasse og fase 2 gælder 2. klasse? Det er der stor forvirring om blandt de lærere, som har arbejdet med de nye Fælles Mål i år. Og de fortæller, at de har fået forskellig besked på de seminarer, som Undervisningsministeriet har holdt om de nye, forenklede mål.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Lærerne efterlyser en højere grad af afklaring af centrale begreber i forenklede Fælles Mål. Særligt forholdet mellem kompetencemål og færdigheds- og vidensmål, og hvordan de tilhørende faser skal opfattes, opleves uklart af lærerne. Nogle lærere oplever denne uklarhed som meget frustrerende, fordi de havde forventet, at deltagelsen i fagseminaret ville give dem afklaring og klæde dem på til det videre arbejde", hedder det i Evalueringsinstituttets evaluering af, hvordan lærerne har oplevet de nye mål på de skoler, som har prøvet dem af allerede i år. 

Om faserne kan anskues som klassetrin eller ej er blevet meldt forskelligt ud på de forskellige seminarer.

"De forskellige udmeldinger bidrager til forvirringen af lærerne, idet der ofte har været flere lærere af sted fra samme skole på forskellige fagseminarer, som, når de kommer tilbage til egen skole og skal videreformidle indholdet fra seminarerne, bliver usikre med hensyn til, hvordan faserne skal opfattes", hedder det i rapporten.

Fase-forvirring

Mange lærere er også usikre på, om man nødvendigvis skal starte med fase 1, før man kan gå i gang med fase 2, og det er uklart for dem, om faserne skal tolkes som progressionen for elevernes læring som samlet gruppe, som en slags gennemsnit eller for eleverne individuelt.

Evalueringen viser, at de interviewede matematik- og dansklærere er for de flestes vedkommende er gået i gang med arbejdet med at omsætte forenklede Fælles Mål til læringsmål for undervisningen. Lærere i de mindre fag derimod har endnu ikke påbegyndt arbejdet.

Lærerne oplever det som en vanskelig opgave at implementere forenklede Fælles Mål i de små fag med få ugentlige lektioner. En udfordring kan være, at ikke alle skoler har fungerende fagteams for de mindre fag, eller at der ikke afsættes tid til arbejdet med de forenklede Fælles Mål for alle fag, hedder det i rapporten. 

"Lærerne skal opleve Fælles Mål som et enkelt og brugbart redskab i arbejdet med læringsmålsstyret undervisning. Rapporten viser, at vi er på rette vej, men vi vil intensivere dialogen med lærerne om, hvordan man anvender Fælles Mål i undervisningen. Det vil vi blandt andet gøre ved at udbrede de gode eksempler fra udviklingsprogrammet på regionale temadage inden skolestarten til sommer", siger undervisningsminister Christine Antorini.

Læs hele rapporten via linket til højre.

 

 

Læs mere

Undersøgelse af forståelsen af forenklede FællesMål

Powered by Labrador CMS