Debat

Diagnose som redskab i folkeskolen

Folkeskolen står overfor en af de hidtil største udfordringer, nemlig inklusion. Jeg selv er snart færdig med min læreruddannelse, og snart er det mig, der står ude i den virkelighed, der har bragt inklusionsloven med sig.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Risikoen er, at diagnoser udløser en automatik, en ide om, at så ved vi, hvad vi skal gøre. Denne automatik kan svække fornemmelsen for det unikke – og efterlade en situation, hvor også barnets stemme risikerer at forsvinde” (citeret i Hertz).

Jeg vil tænke lidt ind i diagnoticering og inklusion i vores kære folkeskole og se lidt på de ulemper og fordele der kan være i det. Jeg håber lidt på at kunne skabe noget debat og få folks opmærksomhed gennem eksempler og fakta tænkt ind i dette oplæg. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget