Det nye naturfagscenter - Neuc - skal hjælpe med at evaluere udviklingsprojekter og implementere dem i det fremtidige naturfagsarbejde

Nyt center skal hjælpe med at bruge naturfags-erfaringer fremover

Mange udviklingsprojekter – også naturfaglige – ender i arkivet bagefter. Et nyt center – Neuc – vil nu hjælpe skolerne med at evaluere og bruge projektresultaterne fremadrettet indenfor naturfagene. Det er NTS-Centeret og Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet, der står bag centret.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det nye center vil tilbyde projektvejledning, forskningsbaseret og systematisk evaluering og hjælp med kommunikation og videreformidling af resultaterne, står der i en pressemeddelelse fra Naturfagenes evaluerings- og udviklingscenter - Neuc.

"De seneste 15-20 år har naturfagene i Danmark fået rigtig mange midler fra private fonde og fra offentlige myndigheder. Men mange ellers gode projekter får ikke den store virkning, blandt andet fordi projektholderne ikke har været ordentlig klædt på til opgaven", står der i pressemeddelelsen.

Centerleder Jens Chr. Jacobsen fortæller, at de grundigt vil sætte sig ind i brugernes og projektets strategiske krav og levere en kvalificeret formidlingsplan, som indeholder løbende formidling og opsamling på projektprocesser, -resultater og -produkter. Han henviser til et par undersøgelser, der viser at projektkvaliteten har været ringe blandt andet fordi det ikke har været muligt at finde en væsentlig effekt og virkning af projekterne.

Målet med det nye center er at sikre kvaliteten af igangværende og fremtidige naturfaglige projekter i grundskolen, i ungdomsuddannelserne og i de videregående uddannelser.

En udskolingsleder fra Glostrup Skole har allerede kontaktet Neuc.

"Det kan give projektet merværdi, at der er andre der ser på, hvad vi sætter i værk. Hvordan kan vi måle på dette? Hvad er effekten af det, vi gør? Her kan Neuc komme med redskaber og for eksempel finde nogle pejlemærker, vi kan måle på. Og være med til at kontrollere, om det vi afprøver rent faktisk påvirker effekten af læringen", siger udskolingsleder Michael Ingelhardt i pressemeddelelsen.

Se link til Neuc til højre for artiklen