Basal ordforrådsprøve består af 15 opgaver. I hver delopgave hører deltageren et ord - for eksempel "avis” - og skal så vælge det billede, som forestiller ordet. Der er fire valgmuligheder. Ordforrådsprøven tjekker, om deltageren har et tilstrækkeligt ordforråd på dansk til at løse "Find det, der lyder som et ord"-opgaverne.

Den nye ordblindetest offentliggøres i dag

Undervisningsministeriet åbner nu for adgang til den nye nationale ordblindetest, som skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser lige fra 3. klasse i grundskolen til de videregående uddannelser. Testen er ikke en selvtest, men en hjælp til fagfolk ved mistanke om læsevanskeligheder.

Publiceret

Ordblindhed

  • 3 til 7 procent af befolkningen er ordblinde.
  • Ordblinde har vanskeligheder med at lære at læse skrevne ord,fordi de har svært ved at forbinde bogstaver med deres lyde.
  • Ordblindetesten er udviklet i samarbejde med Socialstyrelsen,Center for Læseforskning på Københavns Universitet ogSkoleforskningsprogrammet IUP ved Aarhus Universitet.
  • Ordblindetesten er finansieret af Kvalitets- ogTilsynsstyrelsens midler til udviklingsprojekter. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Indtil nu har der manglet en fælles praksis for, hvordan man identificerer elever med ordblindhed, og det har skabt unødvendige barrierer for elever og studerende på vejen gennem uddannelsessystemet. Der har for eksempel været for mange og for uensartede udredninger, og det har været en kamp for nogle elever og studerende at få anerkendt deres ordblindhed, ligesom tilbuddene nogle steder har været for upræcise i forhold til den enkelte elevs ordblindevanskeligheder.

Derfor har Undervisningsministeriet fået udviklet en tværgående ordblindetest, som skal bidrage til en sikker og ensartet identifikation af ordblindhed både på tværs af kommunegrænser og uddannelser.

Testen er blevet til i tæt samspil med praksis

Testen bygger på international anerkendt forskning på ordblindeområdet, forsikrer Undervisningsministeriet i en pressemeddelelse om testen i dag. Samtidig er den blevet til i tæt samspil med praksis, da repræsentanter fra både grundskoler, ungdomsuddannelser og videregående uddannelsesinstitutioner løbende har afprøvet og evalueret testen sammen med testudviklere og forskergruppe.

Det bliver ikke obligatorisk for skolerne at bruge den nye ordblindetest

"Det er vigtigt, at elever og studerende med ordblindhed får mulighed for at gennemføre en uddannelse på lige fod med andre elever. Nu kan vi tilbyde alle skoler og institutioner et gratis testredskab, der kan give et fagligt og solidt grundlag for at hjælpe til med, at elever med ordblindhed får den rette vejledning og undervisning. Testen kan bane vejen for en ensartet praksis på tværs af kommuner og uddannelsesområder, så elever med ordblindhed får en tidligere og mere målrettet støtte, uanset hvor de bor i Danmark", siger undervisningsminister Christine Antorini (S).

Adsbøl vil have Antorini til at følge, om den nye ordblindetest bliver brugt

Den nye ordblindetest kan desuden skabe mere smidige overgange mellem uddannelser og uddannelsesniveauer for elever og studerende med ordblindhed.

Der skal være mistanke om læsevanskeligheder

Ordblindetesten er ikke en klassescreening, men er et redskab til udredningen af læsevanskeligheder blandt elever og studerende, understreges det i vejledningen til testen.

"Der skal være mistanke om læsevanskeligheder, inden man tager testen. Mistanken kan for eksempel komme af, at eleven har klaret sig dårligt i den nationale læsetest i afkodning i 2. klasse. Eller mistanken kan næres af vedvarende stavevanskeligheder eller en beskeden fremgang i læsning i grundskolen - eller for eksempel af langsom læsning og problemer med skriftlig fremstilling senere. Ordblindhed i familien og en eventuel forsinket sproglig udvikling er forhold, som kan styrke en mistanke", hedder det i vejledningen.

Der kan opstå tvivl ved grænsetilfælde

Der er ikke skarpe grænser for ordblindhed. Skellet mellem ordblind og ikke-ordblind er ikke kategorisk, fastslår vejledningen.

Stor forskel på om skoler og kommuner anerkender ordblindhed

"Det er med ordblindhed ligesom med næsten alle andre menneskelige forhold, at der er en glidende overgang. Det gælder for eksempel også for forkølelse, fattigdom og forelskelse. Der er grænsetilfælde, hvor man kan være i tvivl om, hvorvidt man virkelig er forelsket. Det ændrer ikke ved, at man kan være entydigt smækforelsket, og at ordet forelsket giver god mening. Ligesådan ændrer den glidende overgang mellem ordblind og ikke-ordblind heller ikke ved, at ordblindhed kan være et alvorligt problem for de berørte", uddyber Undervisningsministeriet.

Testen kræver fagfolk med indsigt i læsevanskeligheder

Ordblindetesten er ikke en selvtest. Ligesom der skal et trænet øje til at se på røntgenbilleder, skal der fagfolk med indsigt i læsevanskeligheder til at gennemføre og se på resultaterne af Ordblindetesten. Ganske vist har Ordblindetesten indbyggede grænseværdier for ordblindhed - den lyser så at sige gult eller rødt ved påfaldende resultater. Men der er mindst fire momenter i brugen af testen, som kræver personale med uddannelse i læsevanskeligheder:

  • Testvejlederen skal have erfaring med læsetestning for at kunne vurdere, om testningen forløb, så resultaterne kan regnes for pålidelige.
  • Testvejlederen skal kunne sammenholde testresultatet med andre relevante oplysninger om og fra eleven eller den studerende for at kunne bedømme resultatets gyldighed.
  • Testvejlederen skal kunne støtte eleven og dennes lærere i at tilrettelægge undervisning og andre tiltag, der kan fremme elevens læsefærdigheder og mindske de handicappende konsekvenser af ordblindheden.
  • Testvejlederen skal kende til andre læsevanskeligheder end ordblindhed, sådan at elever med vanskeligheder, der ikke er ordblindhed, også bliver taget alvorligt.
  • Mange andre former for læsevanskeligheder

    Ordblindhed er blot én form for læsevanskeligheder, og ordblindetesten har ikke til formål at støtte undersøgelsen af andre slags læsevanskeligheder. Elever kan have vanskeligheder med tekstforståelse, fordi deres sprogforståelse ikke er god. Det kan blandt andet skyldes et begrænset ordkendskab - for eksempel hvis modersmålet ikke er dansk - begrænset baggrundsviden, vanskeligheder med tankeslutninger under læsning og begrænset opmærksomhed på egen forståelse.

    Center for Læseforskning skal udvikle test til ordblinde

    "Vanskeligheder på disse områder kan være lige så læsehandicappende som ordblindhed. Men der må andre undersøgelser og iagttagelser til for at vurdere dem. Sådanne andre undersøgelser skal testvejlederen i det mindste kunne henvise elever med læsevanskeligheder til, hvis han eller hun ikke selv skal forestå dem", skriver ministeriet i vejledningen.

    Testen består af et spørgeskema og tre deltest

    Ordblindetesten er en digital test, som består af et kort spørgeskema om læsevanskeligheder og tre deltest. Testen indeholder instruktioner, der afspilles automatisk. Testdeltageren ledes gennem spørgeskemaet og gennem selve testopgaverne og får undervejs at vide, hvad han eller hun skal gøre.

    Elever skal afkode nonsensord i den nye ordblindetest

    Spørgsmål og svarmuligheder i spørgeskemaet kan blive læst højt, hvis man ønsker det. Testvejlederen administrerer testen i et testvejledermodul, hvor testvejlederen blandt andet kan give elever adgang til at tage testen, se resultater og printe testrapporter.

    Ordblindetest klar til at blive præsenteret på regionale møder

    Testdeltagere får adgang til testen ved at logge ind med UNI-Login, og testvejledere får adgang til testvejledermodulet med UNI-Login og Nem-id. Du finder et link til såvel test som vejledning til højre for artiklen.

    Vejledning om indsatser for ordblinde på vej

    Som opfølgning på Ordblindetesten udvikler Undervisningsministeriet et pædagogisk vejledningsmateriale om indsatser målrettet ordblinde elever i grundskolen. Det pædagogiske vejledningsmateriale bliver offentliggjort i begyndelsen af skoleåret 2015/2016

    Læs mere

    Adgang til ordblindetest og vejleding